Blijf in beweging

Dagelijkse lichaamsbeweging verkleint de kans op diabetes type 2. En als u diabetes hebt, verkleint het de kansop bijkomende lichamelijke gevolgen van diabetes. Het beste is om iedere dag minstens een halfuur flink te bewegen, zoals wandelen of fietsen. Wilt u afvallen, dan liefst een uur.

Waarom is beweging zo goed:

  • suiker (glucose) wordt makkelijker uit het bloed gehaald en de bloedsuikerspiegel daalt;
  • vetten worden verbrand: een handige hulp om gewicht te verliezen of om op gewicht te blijven;
  • spieren worden sterker en botten worden steviger;
  • u voelt zich fitter en minder moe, het helpt ook tegen stress;
  • goed voor de bloeddruk en hart en bloedvaten.

Bewegen kan op alle niveaus

Wilt u meer gaan bewegen? U hoeft daarvoor niet naar de sportschool. Dagelijks gezond bewegen kan ook op andere manieren: bijvoorbeeld te voet boodschappen doen of de trap nemen in plaats van de lift. Waar het om gaat, is dat u minstens een halfuur per dag op zo’n manier beweegt dat u sneller gaat ademen en gaat transpireren.

Het kan motiverend zijn om samen met anderen te gaan bewegen. Denk aan wandelgroepen, sportverenigingen of activiteiten voor senioren. Bij de meeste gemeenten is daar informatie over te krijgen.

Ook senioren of mensen met een zwakkere gezondheid kunnen aan beweging doen. Dat is juist een goed idee! Beweging is overal en op allerlei niveaus te bedenken, zelfs oefeningen op een stoel. Wel is het verstandig om het langzaam op te bouwen en eerst met uw huisarts of een fysiotherapeut te overleggen welke beweging voor u geschikt is.

Wilt u weten of u genoeg beweegt? Kijk op www.testuwleefstijl.nl. Daar vindt u ook tips over gezond leven.