Langzame en snelle koolhydraten

Er zijn ‘snelle’ en ‘langzame’ koolhydraten. Dat heeft te maken met hoe snel ze in het bloed terechtkomen als bloedsuiker. En daarbij wint niet de snelste, maar juist de langzaamste! Want hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter.

Langzame koolhydraten, dus de goede, zitten in:

  • zilvervliesrijst 
  • volkoren pasta (zoals macaroni en spaghetti)
  • groenten
  • peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen. 

Langzame koolhydraten zijn beterHet geheim van de langzame koolhydraten: er zitten veel vezels in. Die maken dat de koolhydraten langzamer als bloedsuiker in het bloed worden opgenomen. Dat is gezonder.

De verliezers van dit verhaal zijn dus de snelle koolhydraten. Ze zitten in suiker, snoep, vruchtensap, en alles met wit meel, witte pasta en witte rijst. Daarvan stijgt je bloedsuiker sneller en meer. Zet ze dus liefst maar met mate op tafel.

> Meer over langzame en snelle koolhydraten en de zogeheten 'glykemische index'

Koolhydraten tellen

Hoeveel koolhydraten zitten ergens in?
Hier staan handige linkjes op een rij.

Koolhydratentellers Koolhydratentellers

Meer weten over lekker eten?

Download gratis de brochure 'Lekker en gezond eten met diabetes'. Met lekkere recepten en handige tips! Ook gezond voor mensen zonder diabetes.

Meer informatie over diabetes en eten

Recepten zoeken

 

vind recept