Kerst met diabetes

Rekening houden met diabetes tijdens de kerstdagen is makkelijker dan u denkt. U hoeft namelijk niets speciaals in huis te halen.

Mensen met diabetes mogen alles eten, als u rekening houdt met de tips voor gezond koken.

Suikervrij?

U hoeft geen speciale ‘suikervrije’ producten te kopen zoals gebak en chocola waarop staat ‘voor diabetici’. Die zijn vaak nog minder goed omdat er voor de smaak extra ongezond vet in zit. 

Apart serveren

Eet u thuis dan is het handig wanneer gerechten apart worden geserveerd en iedereen zelf kan opscheppen. Dus bijvoorbeeld aardappelen of rijst in een apart schaaltje, evenals sauzen. Dat maakt het voor mensen die koolhydraten moeten tellen makkelijker. Bovendien kan iedereen dan kiezen hoeveel hij waarvan wil nemen. 

Tips voor iedereen:

Voor wie wil genieten maar zich niet wil overeten, met of zonder diabetes:

  • Spaar geen trek op tot het kerstdiner want dan eet u des te meer. Neem gewoon ontbijt en lunch zodat u niet uitgehongerd aan tafel komt.
  • Neem kleine porties. Wees kieskeurig en geniet van de dingen die u écht lekker vindt, maar bedenk dat u niet alles hoeft op te eten wat op tafel staat.
  • Maak geen machtige voor- en bijgerechten.
  • Kookt iemand anders? Vraag dan of u wat kunt bijdragen en neem bijvoorbeeld een kleurrijke groenteschotel of salade mee.
  • Wees voorzichtig met calorierijke drankjes, zoals vruchtensap en advocaat.
  • Eet langzaam en neem de tijd voor u nog een keer opschept. Geniet ervan!
  • Maak tussendoor of na afloop een wandeling of fietstochtje. 

 Speciaal voor de kerst geselecteerde recepten: