Continue meter met insulinepomp werkt beter dan alleen insuline spuiten
De resultaten van de zogeheten STAR 3-studie werden onlangs gepresenteerd op een groot diabetescongres in Amerika en gepubliceerd in het vakblad New England Journal of Medicine.
De onderzoekers zijn enthousiast omdat de proefpersonen naast stabielere bloedsuikers geen groter risico hadden op hypoglykemie (te lage bloedsuiker). Dat is vaak een nadeel van intensieve insulinetherapie.
Aan de studie deden een jaar lang bijna vijfhonderd volwassenen en kinderen mee. De helft van hen bleef insuline spuiten, de andere helft kreeg een insulinepomp met een continue glucosemeter. Dat is een sensor die continu de bloedsuiker meet en een alarm geeft als die te laag of te hoog wordt. Aan het eind van het onderzoek hadden de pompgebruikers een gemiddeld lagere gemiddelde bloedsuiker dan de vergelijkingsgroep.
De verbetering in de pomp-sensorgroep kan natuurlijk voor een deel te maken hebben met het feit dat de deelnemers overgingen van injecties naar een insulinepomp. Dat alleen al kan de bloedsuiker stabieler maken. Hoe dan ook, ook in andere studies met de sensor zijn verbeteringen gevonden, zij het iets minder spectaculaire.
In ieder geval is het duidelijk dat de continue meter een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de toekomst. Zeker wanneer ze kleiner, betrouwbaarder en makkelijker te bedienen worden.
Meer nieuws
De totale opbrengst van de collecteweek 2011 is bekend: € 1.822.645,20. De opbrengst is ten opzichte van vorig jaar ongeveer gelijk gebleven.
Een voet of zelfs been verliezen. Het is één van de nare gevolgen waar mensen met diabetes mee te maken kunnen krijgen. Gelukkig is dit steeds beter te voorkomen. Goede voetzorg is daarbij een belangrijke factor.
In een nieuw onderzoek is aangetoond dat het risico op aangeboren afwijkingen bij een baby verviervoudigt als de moeder diabetes heeft. De resultaten van deze studie zijn recentelijk gepubliceerd in het blad Diabetologia.
De overheid gaat de komende jaren 700 miljoen euro bezuinigen op onderzoek. Dat is een daling van zo’n 10 procent op het totale bedrag dat de overheid in onderzoek steekt. Zo blijkt uit een voorpublicatie van het Rathenau Instituut. Om het diabetesonderzoek in Nederland toch door te laten draaien, zal nog meer een beroep gedaan worden op het Diabetes Fonds.
Veel cola met suiker drinken is ongezond. Niet alleen omdat je er dik van wordt, maar het zorgt ook nog eens voor te veel vet op de verkeerde plek. Dat blijkt uit nieuw Deens onderzoek. De suiker lijkt de boosdoener.
Meer dan een derde van psychiatrische patiënten die antipsychotica gebruiken laten voortekenen van diabetes zien, zo bevestigt een internationaal onderzoeksteam. Er zou meer aandacht moeten zijn voor dit verhoogde risico op diabetes.
Amerikaanse onderzoekers hebben een nieuw eiwit gevonden dat mogelijk een rol speelt bij het ontstaan van diabetes type 1. Het eiwit is nauw betrokken bij het regelen van de bloedsuikerspiegel, die bij diabetes ontregeld is. Dat is deze maand gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Pancreas’.
