Slaap inhalen beschermt niet tegen diabetes type 2

3 May 2012 - 14:39

Weinig slaap tijdens je werkweek, maar uitslapen in het weekend. Voor veel mensen herkenbaar, maar niet zo goed voor je kans op diabetes type 2. Dat stelt onderzoeker Paulien Barf, van de Rijksuniversiteit Groningen.

Veel mensen slapen doordeweeks te weinig, maar halen dat tijdens het weekend weer in. Langdurig te weinig slaap is niet goed voor het lichaam. Het kan leiden tot overgewicht of zelfs diabetes type 2. We weten dat slaap inhalen goed is voor je lichaam. Maar de grotere kans op diabetes gaat er niet van weg.

Op dat onderwerp promoveert onderzoeker Paulien Barf deze week. Zij bestudeerde het effect van slaaptekort bij ratten. Daarbij vergeleek zij ratten die altijd te weinig sliepen met ratten die in het weekend mochten uitslapen. Het bleek dat de uitslapers extra veel last hadden van een verstoorde bloedsuiker. Ook kwamen de ratten in het weekend veel aan.

De verstoorde bloedsuiker en het aankomen wijzen erop dat de ratten grote kans hebben op diabetes. Dus terwijl een slaaptekort de kans op diabetes vergroot, wordt die kans niet kleiner door af en toe slaap in te halen. Uitslapen in het weekend prettig, maar het blijft belangrijk om doordeweeks ook genoeg te slapen.

Natuurlijk is dit onderzoek gedaan met ratten, en ratten zijn geen mensen dus je weet het pas zeker als je ook mensen bestudeert. Maar de uitkomsten van dit onderzoek liggen wel in de lijn met andere berichten over slaap, bloedsuiker en diabetes, zoals dit onderzoek bij diabetes type 1.

Meer nieuws

20 Aug 2014 - 13:38

Zwitserse onderzoekers hebben een implanteerbaar apparaatje bedacht dat de zuurtegraad in het bloed op peil houdt. Dat voorkomt ketoacidose bij een hoge bloedsuikerspiegel.

13 Aug 2014 - 12:48

Mensen met diabetes van wie de schildklier minder goed werkt, hebben vaak ook beginnende nierschade. Hoewel de oorzaak hiervan niet bekend is, zou het behandelen van de schildklier een positief effect kunnen hebben op de nieren.

12 Aug 2014 - 11:38

Gestrest? Je hart en bloedvaten blijven daar rustiger onder met een dagelijkse portie pistachenoten. Dat werkt ook 's nachts door.

12 Aug 2014 - 09:18

Afwisselend snel en langzaam wandelen – interval-training – is beter voor mensen met diabetes type 2 dan langdurig op dezelfde snelheid wandelen. Dit blijkt uit Deens onderzoek.