Vitamine K helpt diabetes type 2 te voorkomen
Wetenschappers van het UMC Utrecht ontdekten dat mensen die veel vitamine K binnenkrijgen minder kans hebben op diabetes type 2. Zij vertelden dit deze week op een Europees congres over diabetesonderzoek.
Utrechtse onderzoekers volgden tien jaar lang 40.000 mannen en vrouwen. De mensen hielden bij wat zij aten en dronken. Zo was duidelijk wie er veel of weinig vitamine K in hun voeding had. Het bleek dat mensen die veel vitamine K aten minder vaak diabetes type 2 kregen dan de mensen die weinig vitamine K aten.
Eerdere onderzoeken wezen er al op dat vitamine K een rol speelt bij diabetes type 2. Zo bleek dat mensen die meer vitamine K eten gevoeliger zijn voor insuline. Daardoor was hun bloedsuiker beter onder controle. De Utrechtse onderzoekers laten nu zien dat vitamine K inderdaad ervoor zorgt dat je minder kans hebt op diabetes type 2.
Vitamine K zit in groene bladgroente zoals andijvie of spinazie. Verder zit het onder andere in fruit, melk en eieren. Ook zorgt vitamine K voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Het is dus dubbel gezond.
Een toekomst zonder diabetes. Daar gaan we voor!
Wetenschappers werken met geld van het Diabetes Fonds hard aan oplossingen voor diabetes. Geld dat donateurs en collectanten bijeen brengen.
Uw hulp is hard nodig. Steun onderzoek naar genezing van diabetes!
Meer nieuws
De Wandelvierdaagse het Gooi is vandaag van start gegaan. U kunt nog steeds meedoen en genieten van een prachtige omgeving! Kom gewoon naar de start en schrijf u daar in. Het kost 6 euro per dag. Vandaag doen ruim 1150 wandelaars mee die kunnen kiezen uit 10, 20, 30 of 40 kilometer.
Britse onderzoeker hopen voor de toekomst op één injectie per jaar voor mensen met diabetes type 1. Nieuw stamcelonderzoek maakt dat wellicht mogelijk. Een mooie ontwikkeling, maar we zullen wel nog even geduld moeten hebben.
Jongeren met diabetes type 2 krijgen sneller en ernstigere diabetescomplicaties dan mensen die op oudere leeftijd diabetes krijgen. Huidige beschikbare behandelingen helpen nauwelijks. Dit blijkt uit een grote Amerikaanse studie.
Nederlandse onderzoekers hebben iets belangrijks ontdekt voor toekomstige genezing van diabetes type 1. Tot nu toe stoot het lichaam nieuwe getransplanteerde cellen die insuline maken af. Nu is het gelukt om een camouflagetruc af te kijken van virussen. Daardoor bleven de getransplanteerde cellen onzichtbaar voor het afweersysteem. Als dat bij mensen veilig werkt, betekent dat een enorme stap richting genezing. Het Diabetes Fonds betaalde het onderzoek.
Afwijkingen in het nierweefsel blijken al vroeg te kunnen voorspellen of diabetes type 1 leidt tot diabetische nefropathie. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd aan de universiteit van Minnesota.
Mensen die op jonge leeftijd aan hoge hoeveelheden kwik zijn blootgesteld, hebben mogelijk meer kans op diabetes type 2. De grootste bron van kwik in voeding is vis, vooral roofvissen zoals tonijn. Maar gelukkig zijn er genoeg andere soorten, want vis is wel gezond.
Onderzoekers hebben een kunstmatige alvleesklier getest die je bloedsuiker regelt. Dat hebben ze gedaan bij jongeren op diabeteskampen in Israël, Duitsland en Slovenië. Conclusie: hij werkt in ieder geval voor een nacht. Nu moet eerst meer onderzoek gebeuren om te kijken of het ook langer goed gaat.