Volkorenproducten helpen diabetes voorkomen
Eerder onderzoek liet het verband tussen volkorenproducten en diabetes type 2 al zien, maar dat was nog niet onomstotelijk bewezen. Priebe heeft nu alle studies op dit gebied op een rijtje gezet en aangetoond dat het eten van volkorenproducten de kans op het krijgen van diabetes type 2 verkleint.
Verder liet Priebe zien dat het eten van volkorenproducten de hoeveelheid ontstekingsstoffen in het bloed vermindert. Mensen met diabetes type 2 hebben altijd zulke ontstekingsstoffen in het bloed. Ook toonde ze aan dat de gevoeligheid voor insuline in het lichaam verbetert door het eten van volkorenproducten. Een verminderde insulinegevoeligheid is een voorstadium van diabetes type 2.
Waarom volkorenproducten een gunstige werking hebben in relatie tot diabetes type 2 is nog niet helemaal duidelijk. Het zou kunnen dat de onverteerbare koolhydraten in volkorenproducten het ontstaan van bepaalde gunstige vetzuren in de darm bevorderen. Dat zou dan diabetes type 2 kunnen voorkomen. Priebe vindt het belangrijk dat de precieze gunstige werking van volkorenproducten nader wordt onderzocht. Misschien kunnen dan producten zonder volkorengranen zo aangepast worden dat ze ook de kans op diabetes type 2 verkleinen.
Bron: UMC Groningen
Meer nieuws
De totale opbrengst van de collecteweek 2011 is bekend: € 1.822.645,20. De opbrengst is ten opzichte van vorig jaar ongeveer gelijk gebleven.
Een voet of zelfs been verliezen. Het is één van de nare gevolgen waar mensen met diabetes mee te maken kunnen krijgen. Gelukkig is dit steeds beter te voorkomen. Goede voetzorg is daarbij een belangrijke factor.
In een nieuw onderzoek is aangetoond dat het risico op aangeboren afwijkingen bij een baby verviervoudigt als de moeder diabetes heeft. De resultaten van deze studie zijn recentelijk gepubliceerd in het blad Diabetologia.
De overheid gaat de komende jaren 700 miljoen euro bezuinigen op onderzoek. Dat is een daling van zo’n 10 procent op het totale bedrag dat de overheid in onderzoek steekt. Zo blijkt uit een voorpublicatie van het Rathenau Instituut. Om het diabetesonderzoek in Nederland toch door te laten draaien, zal nog meer een beroep gedaan worden op het Diabetes Fonds.
Veel cola met suiker drinken is ongezond. Niet alleen omdat je er dik van wordt, maar het zorgt ook nog eens voor te veel vet op de verkeerde plek. Dat blijkt uit nieuw Deens onderzoek. De suiker lijkt de boosdoener.
Meer dan een derde van psychiatrische patiënten die antipsychotica gebruiken laten voortekenen van diabetes zien, zo bevestigt een internationaal onderzoeksteam. Er zou meer aandacht moeten zijn voor dit verhoogde risico op diabetes.
Amerikaanse onderzoekers hebben een nieuw eiwit gevonden dat mogelijk een rol speelt bij het ontstaan van diabetes type 1. Het eiwit is nauw betrokken bij het regelen van de bloedsuikerspiegel, die bij diabetes ontregeld is. Dat is deze maand gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Pancreas’.
