Voorwaarden voor succes leefstijlprogramma

Diabetes type 2
Afgerond
Prof. dr. E.E. Blaak
300.000

Door goede voeding en regelmatig bewegen is de kans op diabetes type 2 met de helft terug te brengen, zo bleek vier jaar geleden uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar na het onderzoek blijkt nu dat de deelnemers nog steeds gezonder zijn dan mensen die niet aan het onderzoek deelnamen.

Tijdens de Maastrichtse studie kregen 150 mensen zes jaar lang met enige regelmaat voedingsadviezen op maat, ze deden bovendien wekelijks mee aan een sportprogramma onder begeleiding van een bewegingswetenschapper. Ook vier jaar na de beëindiging van het onderzoek zijn de deelnemers lichamelijk fitter en hebben ze bijna de helft minder kans op het krijgen van het metabool syndroom dan mensen die niet aan het onderzoek hebben deelgenomen. Bij dit syndroom heeft iemand drie van de vijf aandoeningen hoge bloeddruk, diabetes, hoog cholesterol, overgewicht en eiwit in de urine.

Professor  Ellen Blaak, Universiteit Maastricht: ‘ Het is een mooi resultaat. Het onderzoek toont aan dat de combinatie voedingsadviezen op maat en bewegen een belangrijke leefstijlinterventie is om diabetes type 2 te voorkomen. En daarmee heb je dus ook een aanzienlijk minder grote kans op ernstige complicaties van diabetes, zoals een hartinfarct.’

De mooie resultaten zijn reden voor het Diabetes Fonds om hierna opnieuw 300.000 euro te besteden aan de introductie van het zogeheten Slim-programma. Professor  Edith Feskens, Wageningen Universiteit: ‘Na vier jaar hadden de deelnemers de helft minder diabetes dan de controlegroep. Dit laat zien dat dit leefstijlprogramma niet alleen op korte termijn effect heeft, maar veel langer doorwerkt. We zijn blij dat het Diabetes Fonds een vervolgtraject mogelijk maakt, want daarmee kunnen we het onderzoek naar de praktijk brengen.’

> Help mee, maak meer onderzoek naar diabetes type 2 mogelijk!

  Ja, ik geef aan onderzoek

 

Meer resultaten over diabetes type 2

Naast insuline heeft de zogeheten ‘insuline-achtige groeifactor’ ook invloed op de bloedsuikerspiegel. De aanmaak van deze stof is erfelijk bepaald. Mensen die weinig ervan aanmaken hebben een grotere kans om diabetes type 2 en een hartinfarct te krijgen. De onderzoekers hebben nu verder onderzoek gedaan naar de insuline-achtige groeifactor.

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Maar hoe het een tot het ander leidt is onduidelijk. In dit onderzoek keken de onderzoekers naar het verband tussen vet en de werking van de energiefabriekjes in de cel.

Mensen die veel koffie drinken, lopen minder kans op diabetes type 2 dan mensen die weinig koffie drinken. In dit onderzoek bleek dat chlorogeenzuur en trigonelline uit koffie een gunstig effect hebben.

Onderzoek naar diabetes wordt vaak gedaan met kleine stukjes weefsel van patiënten. Kun je die proeven ook doen met bindweefselcellen die je op minder belastende manier verkrijgt en in het laboratorium vermenigvuldigt?

Spieren hebben een grote invloed op de suikerstofwisseling. Bij diabetes type 2 nemen de spieren minder goed glucose op uit het bloed. Dit onderzoek toont voor het eerst aan dat de mini-energiecentrales (‘mitochondriën’) van de spiercellen niet goed meer werken bij mensen met diabetes type 2.