Resultaten over diabetes type 2
Naast insuline heeft de zogeheten ‘insuline-achtige groeifactor’ ook invloed op de bloedsuikerspiegel. De aanmaak van deze stof is erfelijk bepaald. Mensen die weinig ervan aanmaken hebben een grotere kans om diabetes type 2 en een hartinfarct te krijgen. De onderzoekers hebben nu verder onderzoek gedaan naar de insuline-achtige groeifactor.
Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Maar hoe het een tot het ander leidt is onduidelijk. In dit onderzoek keken de onderzoekers naar het verband tussen vet en de werking van de energiefabriekjes in de cel.
Lichamelijke inspanning zorgt ervoor dat glucose uit het bloed wordt opgenomen in het lichaam, maar op een andere manier dan insuline dat doet. Kan dit mechanisme via een trucje worden nagebootst, dus ook zonder beweging? In dit onderzoek is gekeken of de stof AICAR dat kan doen.
Mensen die veel koffie drinken, lopen minder kans op diabetes type 2 dan mensen die weinig koffie drinken. In dit onderzoek bleek dat chlorogeenzuur en trigonelline uit koffie een gunstig effect hebben.
Onderzoek naar diabetes wordt vaak gedaan met kleine stukjes weefsel van patiënten. Kun je die proeven ook doen met bindweefselcellen die je op minder belastende manier verkrijgt en in het laboratorium vermenigvuldigt?
De onderzoekers ontdekten een belangrijke schakel bij het ontstaan van diabetes type 2. Al eerder bleek dat het eiwit IAPP de insulineproducerende cellen kan beschadigen wanneer het gaat samenklonteren. Nu is meer inzicht verkregen in hoe dat proces verloopt, bij mensen met een verhoogd risico op diabetes type 2. Dit biedt aanknopingspunten voor behandeling om diabetes te vertragen of zelfs te voorkomen.
Spieren hebben een grote invloed op de suikerstofwisseling. Bij diabetes type 2 nemen de spieren minder goed glucose op uit het bloed. Dit onderzoek toont voor het eerst aan dat de mini-energiecentrales (‘mitochondriën’) van de spiercellen niet goed meer werken bij mensen met diabetes type 2.
Door goede voeding en regelmatig bewegen is de kans op diabetes type 2 met de helft terug te brengen, zo bleek vier jaar geleden uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar na het onderzoek blijkt nu dat de deelnemers nog steeds gezonder zijn dan mensen die niet aan het onderzoek deelnamen.
