29 AUG. 2016

Albert Heijn is na Plus de tweede supermarkt die kinderidolen van verpakkingen van ongezonde producten haalt.

Albert Heijn haalt kinderidolen en kinderfiguurtjes van de verpakking van ongezonde eigenmerkproducten voor kinderen zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. Het gaat om zo’n 20 tot 30 producten. Het is de bedoeling dat eind 2017 alle verpakkingen van deze producten vrij zijn van kinderidolen.

Zeuren om idolen

Plaatjes van kinderhelden op verpakkingen van snoep, zoet broodbeleg of toetjes (kindermarketing) maken deze producten aantrekkelijk voor kinderen. Kinderen vragen hun ouders om ze te kopen. Kindermarketing maakt het ouders lastiger om hun kind gezond te laten eten, blijkt uit onderzoek. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding (waar het Diabetes Fonds onderdeel van uitmaakt) bestrijdt deze kindermarketing. De Alliantie maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. 

Gezonde eerste stap

Albert Heijn geeft aan dat ze met het verwijderen van de kinderidolen van verpakkingen een gezonde eerste stap zetten. Het Diabetes Fonds juicht deze eerste stap toe. De Alliantie Stop Kindermarketing roept andere bedrijven op om, net als Albert Heijn, stappen te zetten tegen kindermarketing van ongezonde voeding.