Feiten en cijfers over traplopen

Traplopen is makkelijk in te bouwen in je dagelijks leven en duurt niet lang. Twee minuten traplopen heeft al een positief effect op de calorieverbranding. En ga je op een dag vaker met de trap, dan is het ook goed voor je gewicht, cholesterol en bloedsuiker.

Korte momenten van bewegen helpen al om het metabool syndroom (voorloper van diabetes type 2) te voorkomen. Zelfs een periode van 2 minuten. Zolang het bij elkaar opgeteld maar 30 minuten per dag is.

Werkgevers opgelet!

Het stimuleren van traplopen bij werknemers heeft na 12 weken al een positief effect op fitheid, gewicht en bloeddruk van de werknemers. 

Met traplopen verbrand je ongeveer 10 Kcal per minuut. Dit is 560 kcal per uur. Met traplopen verbrand je in kortere tijd meer calorieën dan met joggen: met 30 minuten joggen en 15 min traplopen (trap óp) verbrand je hetzelfde aantal calorieën. 

Er is internationaal veel onderzoek gedaan naar maatregelen om traplopen te stimuleren. Dit werkt goed:

  • posters ophangen met stimulerende teksten om te trap te nemen;
  • gezondheidsvoordelen van traplopen op de posters vermelden;
  • kleurige pijlen of voetstappen plaatsen op vloer of muur die leiden naar de trap;
  • poster aan het einde van de trap met vermelding van het aantal calorieën dat is verbrand;
  • beperkte beschikbaarheid van de liften;
  • aantrekkelijker maken van het trappenhuis door muziek en kunst;
  • uit de weg ruimen van belemmeringen om de trap te gebruiken, zoals zware deuren, hitte, kou, of vieze lucht;
  • een pakket van maatregelen om bewegen op het werk te stimuleren;
  • het langere tijd stimuleren van trapgebruik, ten minste zes weken;
  • het combineren van al deze maatregelen zorgt voor een nog groter effect op traplopen.

Meer over waarom bewegen goed is

Lees het artikel van Intermediair: Sta op en loop!