Verschillende soorten fruit

Fruit bevat van nature suiker. De ene vrucht bevat echter meer suiker dan de andere. Wil je het suikergehalte per vrucht weten? Download dan de onderstaande fruitsuikerlijst

Vergeet niet: fruit is gezond!

Er zijn vruchten die relatief veel suiker bevatten in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Voorbeelden van zoete vruchten zijn dadels, vijgen, lychee en banaan. Het feit dat er suiker in fruit zit betekent echter niet dat je het fruitschap moet overslaan! 

Van fruit is bewezen dat het goed is voor je gezondheid. Het eten van fruit hangt onder andere samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan producten die wel suiker, maar verder weinig tot geen andere belangrijke voedingstoffen bevatten. Daarom is het advies om twee porties fruit per dag te eten.

Lees ook: Is suiker in fruit ongezond?

Suikerlijst fruit

Download hier de fruitsuikerlijst

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker? Download gratis onze voedingsbrochure 'Wijzer over...' en leer meer over de effecten van onder andere suiker en zoetstoffen. Ook geven we praktische adviezen over hoe je gezond kunt eten!

Wijzer over suiker

Heldere adviezen over koolhydraten, suiker, zoetstoffen, vetten, eiwitten en zout. 

Foto: Luke Michael / Unsplash.com