Verschillende granenrepen met muesli

Granenrepen zijn de laatste jaren erg populair als tussendoortje. Maar lang niet elke granenreep is even gezond: sommige repen bevatten zelfs meer dan drie suikerklontjes! Wil jij weten hoeveel suiker jouw favoriete granenreep bevat? Bekijk en/of download dan de onderstaande suikerlijst granenrepen.

Suikerlijst granenrepen

Product Per portie Suiker Energie
Albert Heijn - Haver en Dadelreep 'appel' 1 reep (40 g) 19 g 128 kcal
Albert Heijn - Mueslireep 'naturel' 1 reep (25 g) 5 g 90 kcal
Albert Heijn - Mueslireep 'chocolade light' 1 reep (21 g) 3,6 g 71 kcal
Bolletje Goed Bezig! - Havermoutreep 'naturel' 1 reep (23,5 g) 4 g 106 kcal
Bolletje - Noten & Granenreep 'amandel & havermout' 1 reep (40 g) 3,4 g 167 kcal
Bio Today - Notenmixreep 'cranberry & amandel' 1 reep (25 g) 8,8 g 116 kcal
Bio Today - Notenmixreep 'honing' 1 reep (25 g) 6,8 g 136 kcal
Calvé - Pindakaasreep 'karamel zeezout' 1 reep (35 g) 7,4 g 187 kcal
Calvé - Pindakaasreep 'naturel' 1 reep (35 g) 6,7 g 190 kcal
De Graanschuur - Granola biscuits 'rozijnen' 2 stuks (36 g) 9,2 g 158 kcal
De Graanschuur - Granola crunch 'framboos' 2 stuks (40 g) 10 g 172 kcal
Eat Natural - Fruit & Notenreep 'amandel & abrikoos' 1 reep (50 g) 7,7 g 226 kcal
Eat Natural - Fruit & Notenreep 'amandel & rozijn' 1 reep (50 g) 15 g 225 kcal
Ekoplaza - Fruitreep 'aardbei'  1 reep (30 g) 14,4 g 111 kcal
Ekoplaza - Notenreep 'honing' 1 reep (25 g)  7 g  136 kcal
Hero B'tween - Granenreep 'hazelnoot' 1 reep (25 g)  7 g 109 kcal
Hero B'tween - Granenreep 'melkchocolade' 1 reep (25 g) 8,5 g 114 kcal
Just Nuts - Noten & Zanenreep 'cacoa, cranberry, cashew' 1 reep (30 g) 9,2 g 154 kcal
Just Nuts - Noten & Zadenreep 'goji, chia, amandel' 1 reep (30 g) 8,5 g 153 kcal
Jumbo - Mueslireep 'naturel' 1 reep (25 g) 5,3 g 90 kcal
Jumbo - Mueslireep 'chocolade' 1 reep (25 g) 7 g 102 kcal 
LEEV - Oerkoek 'choco-chip & granen' 1 reep (35 g) 8,6 168 kcal
LEEV - Oerkoek 'cranberry, rozijn & granen' 1 reep (35 g) 10,4 g 160 kcal
Liga - Evergreen 'krenten' 2 stuks (37,5 g) 10,1 g 144 kcal
Liga - Fruitreep Haverkick 'appel' 1 reep (33 g) 10 g 129 kcal
Nakd - Koekreep 'cacoa delight' 1 reep (35 g) 15,9 g 135 kcal
Nakd - Koekreep 'cashew cookie' 1 reep (35 g) 13,7 g 143 kcal
Plus - Fruitreep 'appel'  1 reep (25 g) 15,3 g 127 kcal
Plus - Mueslireep 'krenten' 1 reep (23 g) 5,6 g 85 kcal
Quaker - Havermoutreep 'chocolade' 1 reep (35 g) 5,6 g 141 kcal
Quaker - Havermoutreep 'golden syrup' 1 reep (35 g) 6 g 144 kcal
Quaker - Havermout breaks ‘cranberry-amandel’   1 reep (27 g) 4 g 117 kcal
Snelle Jelle - Roggekracht 'cranberry & cashew' 1 reep (45 g) 9,7 g 150 kcal
Snelle Jelle - Roggekracht 'cashew & dadel' 1 reep (45 g) 13,6 g 150 kcal
Sultana Goodmorning - Havermoutreep 'naturel' 2 stuks (42 g) 8,2 g 190 kcal
Sultana Just Good - Noten & dadelreep 'cacoa-hazelnoot' 1 reep (30 g) 11,5 g 111 kcal
YES! - Fruitreep 'citroen & quinoa' 1 reep (32 g) 19,4 g 118 kcal
YES! - Notenreep 'pure chocola & zeezout' 1 reep (35 g) 4 g 188 kcal
Zonnatura - Lekker Luchtig reep 'appel' 1 reep (25 g) 9 g 98 kcal
Zonnatura - Notenreep 'amandel' 1 reep (25 g) 6,9 g 135 kcal

Download hier de suikerlijst granenrepen

Zijn granenrepen gezond?

Veel granenrepen worden aangeboden als 'verantwoord', maar bevatten vaak veel calorieën, suiker, zout of verzadigd vet. Een granenreep is een tussendoortje en dat heeft je lichaam in principe niet nodig.

Tussendoortjes vallen buiten de Schijf van Vijf, daarom deelt het Voedingscentrum ze op in twee categorieën: dag- en weekkeuzes. Hierbij is de vuistregel als volgt: kies elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf (dagkeuze) en daarnaast hooguit 3 keer per week wat groters (weekkeuze). 

Weekkeuzes bevatten per portie 75 kcal of meer. De meeste granenrepen in de bovenstaande lijst kun je dus zien als weekkeuze die je hooguit 3 keer per week mag nemen. Andere voorbeelden van weekkeuzes zijn een zakje chips, een stuk taart of een glas frisdrank. Voorbeelden van dagkeuzes zijn een paar dropjes als tussendoortje, een boterham met jam of een lepel honing door de yoghurt.

Gezonde tussendoortjes

Fruit en groente zijn gezonde tussendoortjes. Je kunt dus beter kiezen voor bijvoorbeeld een appel of banaan dan een product dat wordt gezien als een dag- of weekkeuze. Ook kun je naast fruit kiezen voor snackgroenten als komkommers of worteltjes. 

Leestip: Hoe kun je boodschappen doen met minder suiker?

Wil je écht wat aan je suikerinname doen?

Ontvang vanaf 18 november een week lang handige ontsuikertips en download direct het handige Thuissuiker-magazine.

Ontvang vanaf 18 november een week lang handige ontsuikertips en download direct het handige Thuissuiker-magazine.

Wil je écht wat aan je suikerinname doen?

Ontvang vanaf 18 november een week lang handige ontsuikertips en download direct het handige Thuissuiker-magazine.

Ontvang vanaf 18 november een week lang handige ontsuikertips en download direct het handige Thuissuiker-magazine.