Glas met sinaasappelsap

Wist je dat in sommige vruchtensappen net zoveel suiker zit als in frisdrank? Hoeveel suiker er in een glas vruchtensap zit, hangt af van het soort sap. Wil je het suikergehalte per vruchtensap weten? Download dan de onderstaande vruchtensaplijst

Suikerlijst vruchtensap

Download hier de vruchtensaplijst

Dit moet je weten over vruchtensap...

  • Vruchtensap bevat veel suiker en dus veel calorieën. Daarnaast bestaat vruchtensap vaak ook uit aroma’s en andere hulpstoffen. Je drinkt dus vrijwel nooit 100% vruchtensap.
  • Wie veel vruchtensap drinkt heeft door het hoge suikergehalte een grotere kans op overgewicht en diabetes type 2.
  • Een glas vers vruchtensap is lang niet zo gezond als een stuk fruit. Bij de bereiding van vruchtensappen (bijvoorbeeld in de blender) gaan namelijk veel vitamines en vezels verloren.
  • Dagelijks de aanbevolen twee porties fruit eten levert veel meer vitamines en vezels dan twee glazen vruchtensap.
  • De meeste gezonde alternatieven voor vruchtensap zijn water, thee en koffie (uiteraard zonder suiker).

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker? Download gratis onze voedingsbrochure 'Wijzer over...' en leer meer over de effecten van onder andere suiker en zoetstoffen. Ook geven we praktische adviezen over hoe je gezond kunt eten!

Wijzer over suiker

Heldere adviezen over koolhydraten, suiker, zoetstoffen, vetten, eiwitten en zout. 

Foto: JESHOOTS.com / Stocksnap.io