Glas met sinaasappelsap

Best handig om te weten hoeveel suiker er in vruchtensap zit. Want wist je dat in sommige vruchtensappen net zoveel suiker zit als in frisdrank? Hoeveel suiker er in een glas vruchtensap zit, hangt af van het soort sap. Wil je het suikergehalte per vruchtensap weten? Bekijk en/of download dan de onderstaande suikerlijst vruchtensap.

Suikerlijst vruchtensap

Product Per portie Suiker Energie
Ananassap 1 glas (= 200 ml) 21,6 g 94 kcal
Appelsap 1 glas (= 200 ml) 21 g 92 kcal
Bessensap 1 glas (= 200 ml) 20 g 84 kcal
Bietensap 1 glas (= 200 ml) 14,8 g 68 kcal
Druivensap 1 glas (= 200 ml) 32 g 130 kcal
Gember-appel-kurkuma-sap 1 glas (= 200 ml) 20 g 88 kcal
Grapefruitsap 1 glas (= 200 ml) 14,6 g 68 kcal
Groentesap, komkommer-selderij 1 flesje (= 250 ml) 1,3 g 9 kcal
Groentesap, spinazie-avocado-appel 1 flesje (= 250 ml) 10 g 140 kcal
Groentesap, wotrel-sinas-gember 1 flesje (= 250 ml) 16,3 g 80 kcal
Perensap 1 glas (= 200 ml) 17,4 g 70 kcal
Sinaasappelsap, uit pak 1 glas (= 200 ml) 19 g 82 kcal
Sinaasappelsap, vers 1 glas (= 200 ml) 17 g 76 kcal
Smoothie-groente - Innocent 'antioxidant' 1 flesje (= 360 ml) 39,6 g 205 kcal
Smoothie-groente - Innocent 'energise' 1 flesje (= 360 ml) 36 g 216 kcal
Smoothie-groente - Naked 'blue machine' 1/2 flesje (= 225 ml) 24,8 g 122 kcal
Smoothie-groente - Naked 'green machine' 1/2 flesje (= 225 ml) 27 g 128 kcal
Tomatensap 1 glas (= 200 ml) 6,2 g 32 kcal
Vruchtensap, appel-peer-framboos 1/2 flesje (= 250 ml) 22,5 g 115 kcal
Vruchtensap, sinaasappel-aardbei 1/2 flesje (= 250 ml) 18,6 g 105 kcal
Vruchtensap, sinaasappel-banaan 1/2 flesje (= 250 ml) 27,5 g 123 kcal
Wortelsap 1 glas (= 200 ml) 12,8 g 58 kcal

Download hier de suikerlijst vruchtensap

Dit moet je weten over vruchtensap...

  • Wie veel vruchtensap drinkt heeft door het hoge suikergehalte een grotere kans op overgewicht en diabetes type 2.
  • Een glas vers vruchtensap is lang niet zo gezond als een stuk fruit. Bij de bereiding van vruchtensappen (bijvoorbeeld in de blender) gaan namelijk veel vitamines en vezels verloren.
  • Dagelijks de aanbevolen twee porties fruit eten levert veel meer vitamines en vezels dan twee glazen vruchtensap.
  • De meeste gezonde alternatieven voor vruchtensap zijn water, thee en koffie (uiteraard zonder suiker).

Verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank

Vruchtensap en vruchtendrank zijn niet hetzelfde. Het verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank is dat sap altijd voor 100% uit fruit bestaat en dat suikers/zoetstoffen niet toegevoegd mogen worden. Vruchtendrank wordt gemaakt uit vruchtensap en water, hierbij mogen wel suiker/zoetstoffen en aroma’s worden toegevoegd. 

Meer weten over suiker?

Lees meer over suiker en hoe je gezonder kunt leven in de gratis brochure 'Wijzer over...' met heldere informatie over onder andere suiker, koolhydraten en vet.

Foto: JESHOOTS.com / Stocksnap.io