Het Suiker Challenge Weekmenu

Wil je zeker weten dat je aankomende week gezond en gevarieerd eet zonder toegevoegde suikers? Dan kun je het Suiker Challenge Weekmenu volgen. Op deze pagina vind je aanvullende informatie en kun je het menu downloaden.

Dit weekmenu is een voorbeeld dat je tijdens de Nationale Suiker Challenge kunt volgen, maar je kunt het menu ook aanpassen naar je eigen wensen en smaak. Eet je bijvoorbeeld graag koolhydraatarm, vegetarisch of helemaal plantaardig? Dan kun je de voorbeelden uit het weekmenu vervangen of iets aanpassen. Goed om te weten: bij ieder recept in het Suiker Challenge Magazine hebben we een variatietip gezet om je gerecht aan te passen.

Algemeen voedingsadvies

Probeer zoveel mogelijk te variëren met voeding, zodat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Ons advies is om iedere dag in ieder geval 2 stuks fruit, 25 gram ongezouten noten en 250 gram groenten te eten. Dit zijn aanbevolen dagelijkse hoevelheden.

Ontbijt

Of je nu voor zuivel- of broodontbijt kiest, probeer dagelijks te variëren met de ingrediënten. Kies bijvoorbeeld per dag een ander stuk fruit voor door je yoghurt of varieer met je broodbeleg.

Tussendoortjes

Zijn je ontbijt, lunch en diner voldoende vullend en voedzaam, dan zijn tussendoortjes niet nodig. Heb je toch behoefte aan een tussendoortje? Kies dan voor fruit, groente of ongezouten noten, zoals ook in het Suiker Challenge Weekmenu staat vermeld. Tip: bekijk ook eens deze pagina met tussendoortjes zonder toegevoegde suikers.

Lunch

Voor de lunch geldt hetzelfde als voor het ontbijt: varieer dagelijks met de ingrediënten. Eet je graag een salade? Dan kun je dit prima iedere dag doen, maar probeer dan wel te variëren met verschillende soorten groente, toppings en dressings.

Diner

Zorg ervoor dat je verschillende soorten groente eet. Probeer twee keer per week vis te eten en kook minimaal twee avonden vegetarisch. In het Suiker Challenge Magazine geven we je maar liefst zeven voorbeelden van lekkere, makkelijke en gezonde gerechten zonder toegevoegde suikers.

Weekmenu downloaden

Het Suiker Challenge Weekmenu kun je eenvoudig bekijken en downloaden via onderstaande knop. Handig om op tijdens de challenge op je prikbord of koelkast te hangen!

Weekmenu downloaden