suiker in vruchtensappen

Vers fruit bevat veel vitamines. Veel mensen denken daardoor dat vruchtensap een ‘gezonde’ of ‘verantwoorde’ keuze is. En hoewel het inderdaad gaat om sap gemaakt van fruit, wordt aangeraden om vruchtensappen zoveel mogelijk te vermijden.

Grotere kans op overgewicht en diabetes type 2

Vruchtensap bevat veel suiker en dus veel calorieën. Daarnaast bestaat vruchtensap vaak ook uit aroma’s en andere hulpstoffen. Je drinkt dus vrijwel nooit 100% vruchtensap. Wie veel vruchtensap drinkt heeft door het hoge suikergehalte een grotere kans op overgewicht en diabetes type 2.

Suiker in vruchtensappen

Wat veel mensen niet weten is dat vruchtensap vaak evenveel suiker bevat als frisdrank. Een glas sinaasappelsap (250 ml) uit pak bevat bijna 24 gram suiker. Dit zijn 6 suikerklontjes. Een glas appelsap uit pak is nog zoeter: bijna 7 suikerklontjes. Dit is evenveel als in een glas cola. Ook in de bekende multivruchtensappen zit vaak veel suiker. Een willekeurig glas vruchtensap is door het hoge suikergehalte al snel goed voor meer dan 100 kilocalorieën (kcal).

Leestip: Wat doet frisdrank met je lichaam?

Soort sap (uit pak) Suikerklontjes per glas (250 ml)
Druivensap 10
Dubbeldrank 7,5
Appelsap 6,5
Multivruchtensap 6,5
Sinaasappelsap 6

Bron: NEVO-online versie 2016/5.0, RIVM, Bilthoven.

Vruchtensap versus fruit

Een glas vruchtensap is lang niet zo gezond als een stuk fruit. Bij de bereiding van vruchtensappen gaan veel vitamines en vezels verloren. Dagelijks de aanbevolen twee porties fruit eten levert veel meer vitamines en vezels dan twee glazen vruchtensap.

En als ik mijn vruchtensap zelf maak?

Door fruit te persen of te pureren kun je je eigen vruchtensap maken. In zelfgemaakte sappen en smoothies zitten meer vitamines en vezels dan in vruchtensap uit pak. Dit betekent echter niet dat versgeperst of gepureerd fruit per definitie een ‘gezonde’ of ‘verantwoorde’ keuze is. Waarom dit zo is lees je in het artikel 'Is een smoothie gezond?'

Zuren in vruchtensappen

Net als frisdranken bevatten ook vruchtensappen zuren die je tanden kunnen aantasten. Hoe meer vruchtensap je drinkt, hoe groter de kans op tanderosie. Tanderosie is slijtage van het tandglazuur. Wanneer slijtageproces niet behandeld wordt, kan het tandglazuur en het blootliggende tandbeen volledig verdwijnen.

Alternatieven voor vruchtensap

Je kunt zo nu en dan best genieten van een glas vruchtensap. Vruchtensappen volledig vervangen door andere dranken is natuurlijk nog beter. Goede alternatieven voor vruchtensap zijn thee, water en koffie zonder suiker. Vind je kraanwater na een tijdje saai worden, dan kun je ook een lekkere kan met fruitwater maken.

Recept: Fruitwater met citroen en munt

Onbewust krijgen we te veel suiker binnen...

Verborgen suikers, misleidende etiketten... In Nederland voldoen ruim 60% van de volwassenen niet aan de WHO-richtlijn omtrent vrije suikers. Bij kinderen is dit zelfs 90%. En toch doet de industrie te weinig om de overvloed aan suiker in ons eten en drinken te verminderen. Voor ons is de maat vol: we zijn klaar met halve maatregelen. Het is tijd voor oplossingen! Teken de petitie op www.halve-maatregelen.nl en dwing de industrie tot actie!