Hulp bij suikerdip

Heb je weinig energie op sommige momenten op de dag en verlang je sterk naar zoet? Dan heb je een 'suikerdip'. 

Het is verleidelijk om dan naar iets zoets te grijpen want daar krijg je een instant energieboost van. Maar weet je wat het effect is van suiker op je lichaam?

Je krijgt héél even energie van die gevulde koek of glas appelsap. Helaas: na een uurtje voel je je nóg slomer dan daarvoor. Hoe dat kan? Door de grote hoeveelheden suiker in deze producten ontstaat een piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een suikerdip. Het resultaat: je wil het liefst gaan slapen. Wat is de oplossing?

Drink meer water

Ga eerst na of je echt honger hebt, of dat je eigenlijk dorst hebt. Als je maag rammelt kan dat ook betekenen dat je dorst hebt. Je lichaam heeft vocht nodig om onder andere de spijzen te verteren. Daarom vraagt het om water. Over het algemeen drinken mensen te weinig water. Vind je water saai? Voeg er dan fruit en/of kruiden zoals munt aan toe. En zet een kan (kraan)water in de koelkast zoals je een fles frisdrank bewaart.

Maak de slimme keuze

Laat kant-en-klaar producten en lekkernijen bomvol suiker links liggen en eet in plaats daarvan fruit, een handje noten of een bakje yoghurt. Vervang verder wit brood, pasta en rijst voor de volkoren-variant. Sla niet door en eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem gezonde tussendoortjes om je energie op peil te houden.Wedden dat je niet alleen langer een verzadigd gevoel hebt, maar ook véél meer energie hebt? Bekijk de slimme tussendoortjes

Let op je vitamines

Zorg dat je voldoende vitamines binnenkrijgt, je hebt ze nodig. Zo zorgt vitamine B vooral voor de verbranding van koolhydraten in onze voeding. Daar krijg je energie van. Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer uit de voeding beter wordt opgenomen. Bij een tekort aan ijzer ben je sneller vermoeid.
Eet dus minimaal 250 gram groente en twee stuks fruit per dag. Als je gevarieerd en gezond eet, heb je geen vitaminesupplementen nodig. Eet je wel eens gedroogd fruit? Dit is een lekker tussendoortje maar kan vers fruit niet vervangen omdat vitamine C verloren gaat bij het drogen. Bovendien bevat gedroogd fruit vaak meer suiker dan vers fruit.