feiten en fabels over suiker

Er wordt dagelijks veel gezegd en geschreven over suiker. Wat is waar en wat niet? Een aantal feiten en fabels over suiker op een rij.

‘Stevia is een natuurlijke suiker’

Fabel. Stevia is geen suiker, maar een zoetstof die wordt gewonnen uit de bladeren van de steviaplant. In Zuid-Amerika wordt stevia al geruime tijd als zoetstof gebruikt. Stevia bevat geen calorieën, maar is wel 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en wordt daarom een intensieve zoetstof genoemd. Sinds 2011 is de zoetstof goedgekeurd door de Europese Unie. Stevia wordt op voedingsetiketten aangeduid met E960.

‘Het is beter om helemaal geen suiker te eten’

Fabel. Je lichaam kan niet zonder suiker. Je hebt glucose nodig om te kunnen denken en bewegen. Voedingsmiddelen die je nodig hebt voor een gezond eetpatroon, zoals fruit, zuivel en diverse groenten, bevatten suiker. Je lichaam heeft al voldoende aan de suikers die het uit deze producten haalt. Suiker is dus niet per definitie slecht voor je, maar het is wel aan te raden om goed te letten op de inname van vrije suikers.

Leestip: Kun je volledig suikervrij eten?

‘Een glas appelsap bevat meer dan 6 suikerklontjes’

Feit. Een glas appelsap van 250 ml bevat doorgaans ongeveer 6 suikerklontjes. Dit is meer dan 20 gram suiker. Schrik niet: in een glas appelsap zit ongeveer evenveel suiker als in een glas cola of sinas. Wees dus alert op de suiker in zowel vruchtensappen als frisdranken!

‘Suiker uit fruit is gezonder dan kristalsuiker’

Fabel. Er bestaan geen gezonde en ongezonde suikers. Of je nu een appel eet of een glas cola drinkt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn. Wel is een stuk fruit vanzelfsprekend een gezondere keuze dan een glas frisdrank. Dit komt door de andere voedingstoffen die in fruit zitten, zoals vezels, vitaminen en mineralen.

Leestip: Bestaan er gezonde en ongezonde suikers?

‘Suiker bevat meer energie dan andere koolhydraten’

Fabel. Er zijn verschillende soorten koolhydraten, maar ze zijn allemaal goed voor 4 kilocalorieën (kcal) per gram. Ter vergelijking: 1 gram vet levert 9 kcal, 1 gram eiwitten levert 4 kcal en 1 gram alcohol 7 kcal. De energiebehoefte van volwassen mannen ligt rond de 2.500 kcal per dag. Volwassen vrouwen hebben gemiddeld 2.000 kcal per dag nodig.

‘Van suiker krijg je diabetes’

Fabel. Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd, maar het is niet zo dat je van te veel suiker direct diabetes krijgt. Echter, veel suiker binnenkrijgen kan leiden tot overgewicht. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op diabetes type 2.

‘Je kunt suiker gebruiken als conserveermiddel’

Feit. Een hoge concentratie van suiker is ongunstig voor bacteriën en andere micro-organismen die voedingsmiddelen kunnen bederven. Een goed voorbeeld van een door suiker geconserveerd product is jam. Jam wordt gekonfijt om de smaak en textuur te behouden. Omdat het suikergehalte zo hoog is, kunnen bacteriën niet overleven.

Onbewust krijgen we te veel suiker binnen...

Verborgen suikers, misleidende etiketten... In Nederland krijgen we gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. En toch doet de industrie te weinig om de overvloed aan suiker in ons eten en drinken te verminderen. Voor ons is de maat vol: we zijn klaar met halve maatregelen. Het is tijd voor oplossingen! Teken de petitie op www.halve-maatregelen.nl en dwing de industrie tot actie!