Vrouw in supermarkt checkt etiket op suiker

Als je wilt weten hoeveel suiker je binnenkrijgt, moet je etiketten kunnen lezen. Dat is best lastig, want vaak zit suiker verstopt onder andere namen. Waar moet je precies op letten om suiker in een product te kunnen herkennen?

Ingrediënten 

Hier zie je welke grondstoffen in het product zitten. Als eerste staat de grondstof vermeld waarvan het meest in het product zit, en zo verder. Hier moet je dus opletten of je ook een van de meer dan 50 andere namen terugvindt waaronder suiker schuil kan gaan.

Leestip: Andere namen voor suiker

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat alles dat op –ose of –siroop/stroop eindigt een vorm van suiker is. Kom je er meerdere tegen op het etiket? En staan ze vooral vooraan de lijst van ingrediënten? Dan is het een suikerrijk product.

Voedingswaarde 

Hier zie je hoeveel energie, koolhydraten, suikers, vetten en eiwitten in het product zitten per 100 ml of 100 gram. Suiker is een koolhydraat en levert energie en staat hier altijd apart vermeld.

Is de hoeveelheid suiker 4 gram of meer? Dan zit er minstens 1 suikerklontje in, want 1 suikerklontje is ongeveer 4 gram.

Voedingsclaims

Teksten op verpakkingen zijn soms misleidend: 'suikerarm' betekent dat er per 100 gram nog steeds 5 gram suiker in een product kan zitten. 'Suikervrij' garandeert alleen dat het niet meer dan 0,5 gram is per 100 gram.

Vermeldt het etiket 'van nature aanwezige suikers' of 'zonder toegevoegde suikers'? Dan kunnen er nog wel suikers in zitten, bijvoorbeeld in vruchtensap, en dat zijn ook gewoon suikers. Je lichaam verwerkt ze hetzelfde als geraffineerde suiker.

Leestip: Kun je volledig suikervrij eten?

Foto: Daisy Komen / daisykomen.com