Vrouw in de supermarkt vraagt zich af hoe ze suikervrij moet eten

Je kunt niet volledig suikervrij eten, want je hebt suiker (energie) nodig om te kunnen leven. Deze energie kun je het beste halen uit producten die van nature aanwezige suikers bevatten. Het zijn de toegevoegde suikers die je lichaam niet nodig heeft.

Wat is suikervrij?

‘Suikervrij’. Het is een begrip dat door veel fabrikanten, supermarkten en bloggers wordt gebruikt. De zoekopdracht ‘suikervrij eten’ levert duizenden hits op in Google. Maar is suikervrij ook écht suikervrij? Het antwoord is dus nee.

Volledig suikervrij eten en drinken en tegelijkertijd gezond blijven is namelijk onmogelijk. Verschillende voedingsmiddelen die passen binnen een gezond eetpatroon bevatten suiker. Denk hierbij aan groenten, fruit en zuivel.

Als je 100% suikervrij zou willen eten, mag je dus bijvoorbeeld geen yoghurt, appels en tomaten. En dit zijn juist de voedingsmiddelen die je nodig hebt om gezond te blijven!

Suikervrij dieet

Een volledig suikervrij dieet bestaat dus niet. Mensen die het hebben over een suikervrij dieet, bedoelen meestal dat ze geen toegevoegde suikers binnen mogen krijgen. Ze halen hun energie dan onder andere uit suikers die van nature aanwezig zijn in producten.

Is er een richtlijn voor suikers?

In Nederland is er geen richtlijn voor het totaal aan suikers dat je per dag mag binnen krijgen. Er zijn echter wel richtlijnen voor koolhydraten. Dit is de overkoepelende term voor suikers, zetmeel en voedingsvezels.

De Gezondheidsraad is verantwoordelijk voor deze richtlijn en stelt dat ‘wie gezond wil weten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten moet halen’. Deze koolhydraten kun je het beste halen uit producten als volkorenpasta, peulvruchten en zilvervliesrijst.

Te veel vrije suikers

Ondanks de richtlijn halen veel Nederlanders hun energie uit producten met toegevoegde suikers. Denk hierbij aan frisdrank, koek en snoep. Per persoon eten we gemiddeld 122 gram suikers per dag. 41 gram van deze suikers halen we uit fruit, groenten en zuivel.

De resterende 81 gram wordt gevormd door zogeheten ‘vrije suikers’. Dit zijn toegevoegde suikers inclusief suikers uit vruchtensappen, vruchtenconcentraten, honing en siropen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet de aanbeveling om dagelijks niet meer dan 50 gram (vrouwen) tot 60 gram (mannen) uit vrije suikers te halen. Want hoewel deze vrije suikers energie leveren, voorzien ze niet in vitaminen, mineralen en vezels. Daarnaast geeft een hoge inname van vrije suikers een grotere kans op overgewicht en daarmee op diabetes type 2.

Minder suiker? Wij helpen je!

Het is dus aan te raden om te minderen met vrije suikers. Maar dat is lang niet altijd even makkelijk door alle zoete verleidingen om ons heen. Ook zijn er tal van producten die een hoge hoeveelheid toegevoegde suiker bevatten, zonder dat we het verwachten of weten.

Om je een handje te helpen versturen we maandelijks een minder-suiker-nieuwsbrief met handige tips en heerlijke recepten (inschrijven kan hieronder). Op onze Instagram-pagina plaatsen trouwens ook wekelijks heerlijke koolhydraatarme gerechten!

Foto: Daisy Komen / daisykomen.com