Wat zijn koolhydraten?

Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten. Koolhydraten worden in je darmen afgebroken tot glucose. Dat komt in je bloed als bloedsuiker en dient als noodzakelijke brandstof voor je lichaam. Als je dus niet teveel koolhydraten eet en wel genoeg beweegt, hoeft dat geen invloed te hebben op je gewicht. Het gaat om het vinden van de juiste balans.

Kennis over koolhydraten

Alle koolhydraten verhogen ons bloedsuikergehalte, maar dat doen ze niet allemaal op dezelfde manier. Je hebt snelle en langzame koolhydraten. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Want als je bloedsuiker vaak snel stijgt en daarna weer snel daalt, krijg je veel pieken in je suikerspiegel. En dat kan je risico op diabetes type 2 vergroten.

Snelle en lanzame koolhydraten

Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn gezond: havermout, de meeste groenten, het meeste fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst en alles van volkorenmeel. Deze voeding bevat veel voedingsvezels. Vezels zorgen voor een langzamere opname van koolhydraten (glucose) en verminderen de bloedsuikerpieken in je bloed. Ze geven lang een verzadigd gevoel. Gevolg: minder behoefte aan zoet.

Snelle koolhydraten zijn niet of minder gezond. Dit zijn suikers uit koek, frisdrank en snoep maar ook zetmeel in wit brood, aardappels, witte rijst en witte pasta’s. Ze bengen de bloedsuiker sneller omhoog. Snelle koolhydraten uit witmeel of aardappels kunnen wel onderdeel zijn van een uitgebreidere maaltijd met ook nog gezonde dingen erin. We focussen in deze campagne daarom op suiker, omdat daar geen nuttige voedingsstoffen in zitten, maar wel veel calorieën.

Meer lezen: Wat is het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten?

Langzame koolhydraten:

  • zilvervliesrijst
  • volkoren pasta
  • volkoren brood
  • volkorengraanproducten
  • volkorencouscous
  • bulgur, haver, quinoa
  • groenten
  • fruit
  • peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen
  • melk
  • yoghurt

Snelle koolhydraten:

  • suiker, zoet beleg
  • frisdranken
  • snoep
  • koek, gebak
  • ijs
  • honing
  • aardappels
  • alles met wit meel: wit brood, witte pasta en witte rijst