Lekker minder suiker met Pasen

Het is weer bijna Pasen, het weekend van de (chocolade) eitjes en van uitgebreid brunchen! Wil je ondanks de zoete verleidingen minder suiker binnen krijgen?

Kies slim bij het Paasontbijt of de Paasbrunch want een teveel aan suiker ligt al snel op de loer. Met deze tabel kun je bekijken hoeveel suiker er zit in een groot aantal 'paasproducten'. Zorg dat je varieert zodat de maaltijd in balans blijft. Dus als je graag een paasstol serveert, geef er dan lekkere thee bij in plaats van bijvoorbeeld vruchtensap, en zorg voor volkorenbroodjes en hartig beleg ernaast.

 Product  Gram  Koolhydraten  Waarvan suiker  Kcal
 Volkoren boterham  1 snee (35 gram)  14 g  0,7 g  82 kcal
 Volkoren cracker  1 stuk (10 gram)  6,7 g  0,3 g  25 kcal
 Ciabatta  1 stuk (50 gram)  24,4 g  1,1 g  128 kcal
 Meergranenbroodje  1 stuk (60 gram)  26,3 g  1,2 g 176 kcal 
 Croissant  1 stuk (50 gram)  21 g  2,8 g  157 kcal
 Rozijnenbrood  1 snee (30 gram)  15,7 g  7,3 g  95 kcal
 Palmpaashaantjes  1 stuk (50 gram)  22 g  2,2 g  124 kcal
 Paasstol  1 snee (50 gram)  26,4 g  12,5 g  167 kcal
 Matze  1 stuk (10 gram)  8 g  0,04 g  38 kcal
 Wentelteefje  1 stuk (70 gram)  19,5 g  3,6 g  153 kcal
 Briochebrood  1 snee (30 gram)  15 g  7,5 g  82 kcal
 Afbreek-paasbrood  1 stuk (70 gram)  37 g  21,3  254 kcal
 Suikerbrood  1 snee (45 gram)  27,2 g  12,8 g  140 kcal
 Paaseitje  1 eitje (7 gram)  4 g  2,3 g  37 kcal

Tips om paaseitjes de baas te blijven

Van paaseitjes eet je al snel te veel, ze bevatten bijna 40 kilocalorieën per stuk. Dus met 2 paaseitjes krijg je net zoveel calorieën binnen als met 1 boterham. Bovendien liggen ze ook al weken van tevoren in de winkel. Met de volgende tips kun je dit voorkomen:

  • Stel de aanschaf van paaseieren uit tot vlak voor Pasen.
  • Zet ze niet standaard op tafel. Laat ze in de kast liggen en pak er bij de koffie één of twee om even rustig van te genieten.
  • Koop geen grote zak met verschillende paaseitjes, maar een kleine zak in één kleur. Zo voorkom je dat je er van elke kleur één wilt proberen en daardoor al gauw 5 of 6 paaseieren eet. Een klein zakje maakt je zuiniger en is sneller op.
  • Eet het liefst pure paaseitjes. Pure chocolade is sterker van smaak waardoor je makkelijker kunt stoppen met eten.