minder suiker op het werk

Een groot deel van onze tijd brengen we door op de werkplek. Waarom zou je daar dan ook niet letten op een gezonde leefstijl? Je eet op een gemiddelde werkdag al snel te veel suiker.

De door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbevolen hoeveelheid vrije suikers is zo’n 50 gram (voor vrouwen) of 60 gram (voor mannen) gram per dag. Omgerekend 12,5 tot 15 suikerklontjes. Dat is weinig, zeker als je bedenkt dat een glas sinaasappelsap bij het ontbijt al zo’n 4 suikerklontjes aan suikers bevat.

Leestip: Hoeveel suiker mag ik per dag?

Verleiding alom

De verleiding begint vaak al tijdens je reis naar het werk. Op veel plekken word je verleid met zoete dingen: bij het tankstation, de kiosk op het perron. Op kantoor aangekomen zijn er koekjes bij de koffie, traktaties van collega’s, een toetje in de kantine, de lonkende snoeppot op de afdeling en de 4-uur dip die het verlangen naar suiker nog eens vergroot.

Leestip: Is suiker slecht voor je?

Samen minder zoet

Het is best lastig als je de enige bent die er op wil letten om minder suiker te gebruiken. Betrek daarom actief je collega’s. Wedden dat ze er wel oren naar hebben? Samen kun je de verleiding weerstaan door voor lekkere alternatieven te kiezen. Denk aan:

  • Makkelijke eenhaps-traktaties in plaats van een hele taart in de keuken
  • Gezamenlijk één lekkere traktatie uitdelen in plaats van iedere jarige voor zich op dezelfde dag
  • Altijd een vers gevulde fruitmand in het zicht en geen volle snoeppot meer bij de printer
  • Een handje ongebrande noten in plaats van een een kant en klaar soepje bij de middagdip