Foto van man in supermarkt bekijkt  ingrediënten om te zien hoeveel suiker erin zit

Minderen met suiker is niet zo makkelijk, maar wel beter voor je gezondheid. Daarom geven we je graag tips en adviezen over hoe je suiker kunt herkennen, vervangen en vermijden.

Hoe?

Minder suiker eten is niet eenvoudig, want zoetigheid geeft ons een prettig gevoel. Deze tips helpen: Weet wat suiker met je lichaam doet, herken en vermijd suiker en kies voor minder suiker recepten. > Lees meer

In de ingrediëntenlijst op het etiket kun je vinden of er suiker aan een product is toegevoegd. Maar wist je dat er meer dan 50 schuilnamen zijn voor suiker? > Lees meer

Hoe letterlijk moet je de term ‘suikervrij’ nemen? Suiker heb je toch gewoon nodig? > Lees meer

Wennen aan een minder zoete smaak is daarin de eerste stap en ontdek de heerlijke smaken van allerlei kruiden en specerijen. > Lees meer

Als je wilt weten hoeveel suiker je binnenkrijgt, moet je etiketten kunnen lezen. En dat is vaak best lastig. > Lees meer

Kies altijd voor thee zonder suiker. Wil je toch een zoete smaak, lees dan even dit...> Lees meer

Bewust minderen met suiker? Tijd om in je keukenkastjes en koelkast te kijken! > Lees meer

We willen niet te veel suiker binnenkrijgen. Wat zijn de beste alternatieven om gerechten een lekkere zoete smaak te geven, zonder suiker te gebruiken? > Lees meer

Moet je nog boodschappen doen? We hebben een aantal schappen voor je geselecteerd die je beter kun vermijden. Ook geven we je tips voor het maken van een gezond boodschappenlijstje! > Lees meer

Minderen met suiker is niet makkelijk. Zoetigheid geeft ons een goed gevoel en is moeilijk te weerstaan. Gelukkig hebben we 6 zeer handige tips om te minderen met suiker! > Lees meer

Wil je minderen met suiker? Maak een begin met dit 4-stappenplan! > Lees meer

Gezonde maaltijden

Een gezond ontbijt is een goede start van je dag. Met deze handige tips maak je zelf makkelijk en snel een gezond zuivel- of broodontbijt voor jezelf. > Lees meer

Wil je ’s morgens gezonde ontbijtgranen zoals muesli en havermout eten? Als je de gezonde keuze wilt maken, is het belangrijk om goed het etiket van de ontbijtgranen te bekijken want sommige bevatten ook suiker. > Lees meer

Een gezonde lunch houdt je energieniveau op peil en levert belangrijke voedingsstoffen. Volg deze stappen en zet binnen een handomdraai een lekkere lunchsalade zonder toegevoegde suikers op tafel. > Lees meer

De gezonde keuze is zo makkelijk nog niet, daarom een lijst met gezonde tussendoortjes. > Lees meer

Een gezonde avondmaaltijd bestaat grofweg uit drie onderdelen: groenten, vlees/vis of vegetarisch en een volkoren product. Volg deze stappen om van deze ingrediënten een gezonde avondmaaltijd te maken. > Lees meer

Meal preppen is het voorbereiden van je maaltijden. Doe je het goed, dan eet je niet alleen gezonder, maar win je ook tijd, ga je voedselverspilling tegen én bespaar je kosten. Kortom meal preppen is dé oplossing voor wanneer je laat thuis bent, de kinderen moet ophalen of vaak geen inspiratie hebt! > Lees meer

Kinderen

Kinderen zijn extra kwetsbaar als het om suiker gaat. Zo zorg je voor minder suiker op school. > Lees meer

Suiker minderen met kinderen is een uitdaging. Toch geldt: een goed begin is het halve werk. En je kind actief betrekken bij het boodschappen doen, koken en eten vergroot hun weerbaarheid tegen zoete verleidingen. > Lees meer

Je wilt je kinderen goede gewoontes leren en zorgen dat ze gezond opgroeien en ouder worden. Maar hoe doe je dat? Hieronder tien praktische tips om je kinderen gezond op te voeden. > Lees meer

Heb je inspiratie nodig bij het maken van gezonde verjaardagstraktaties met minder suiker voor je kind, om uit te delen op school? > Lees meer

Overige tips

Heb je weinig energie op sommige momenten op de dag en verlang je sterk naar zoet? Dan heb je een 'suikerdip'.  > Lees meer

Je hoort steeds vaker dat suiker uit suikerhoudende dranken extra slecht is voor je gezondheid. Waarom eigenlijk precies?> Lees meer

Wij hebben de 9 producten voor je op een rij gezet die het meest bijdragen aan de inname van vrije suikers. Als je hier nou een beetje op let lukt het vast om minder suiker binnen te krijgen! > Lees meer

Vers fruit bevat veel vitamines. Veel mensen denken daardoor dat vruchtensap een ‘gezonde’ of ‘verantwoorde’ keuze is. En hoewel het inderdaad gaat om sap gemaakt van fruit, wordt aangeraden om vruchtensappen zoveel mogelijk te vermijden. > Lees meer

De spraakmakende documentaire That Sugar Film laat zien wat te veel suiker met je lichaam doet.> Lees meer

Vla, pudding, vruchtenyoghurt, ijs… Altijd lekker, zo’n toetje na het avondeten. Maar vergis je niet: vaak zitten deze toetjes bomvol suiker.  > Lees meer

Een groot deel van onze tijd brengen we door op de werkplek. Waarom zou je daar dan ook niet letten op een gezonde leefstijl? Je eet op een gemiddelde werkdag al snel te veel suiker. > Lees meer

Gemiddeld maken we ongeveer 200 (!) voedselkeuzes per dag. Het gaat dan niet alleen om de vraag: Wat zal ik eten? Maar ook: Wat zal ik drinken? Wanneer? Met wie? Waar? En hoeveel zal ik eten? Eén maaltijd kan dus al leiden tot een wirwar aan voedselkeuzes. > Lees meer

Foto: Rido / Shutterstock.com