Twee handen vol met suikerklontjes

Volwassen Nederlanders krijgen veel toegevoegde suikers binnen. Jaarlijks gaat het om 20 kilo, terwijl producten met toegevoegde suikers helemaal niet nodig zijn om gezond te blijven. Hoeveel suiker mag je eigenlijk per dag? En hoe zit dat met natuurlijke suikers?

Advies van de Gezondheidsraad

Er is geen bovengrens voor het gebruik van (toegevoegde) suikers. Dat komt omdat er ook suikers zitten in producten die een positief effect hebben op onze gezondheid, zoals fruit, groenten en zuivel. Deze producten zijn gezond omdat er nuttige voedingsstoffen in zitten zoals vitaminen, mineralen en vezels.

Het advies van de Gezondheidsraad is daarom om de inname van toegevoegde en vrije suikers zoveel mogelijk te beperken. Toegevoegde suikers zitten namelijk veelal in producten die we niet nodig hebben voor onze gezondheid.

Meer lezen: Wat zijn vrije suikers?

Goede of slechte suikers?

Er zijn geen goede of slechte suikers, wel gezonde of ongezonde producten. Gezonde producten bevatten soms van nature aanwezige suikers, zoals bij fruit en zuivel, en daarnaast hele nuttige andere voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Aan frisdrank, vruchtensap, koek, snoep, pakjes en zakjes wordt vaak extra suiker toegevoegd. In dit soort producten zitten meestal ook veel calorieën en juist weinig gezonde voedingsstoffen. Als je deze producten vaak eet, krijg je veel suikers en calorieën binnen en mogelijk te weinig goede voedingsstoffen. Dat is niet goed voor je gezondheid. 

Leestip: Welke soorten suiker zijn er?

We krijgen veel toegevoegde suikers binnen

Wekelijks consumeren volwassen Nederlanders 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers, dat is 20 kilo suiker per jaar aan toegevoegde suikers. En dat terwijl toegevoegde suikers voornamelijk in producten zitten die we niet nodig hebben om gezond te blijven. Nederlanders eten daarnaast ook te weinig gezonde producten die we wel nodig hebben voor onze gezondheid. Denk aan groenten, fruit, volkoren graanproducten en peulvruchten. Door veel suikers en te weinig gezonde producten kan je te maken krijgen met vermoeidheid, darmklachten, en loop je ook meer risico op overgewicht en diabetes type 2.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Foto: Africa Studio / Shutterstock.com