gezonde en ongezonde suikers

Er zijn geen gezonde of ongezonde suikers. Of je nu een banaan eet of een glas frisdrank drinkt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn.

Suiker is suiker

‘Suiker is suiker’, zou je dus kunnen stellen. Toch is het niet zo dat je een appel of banaan in de fruitschaal moet laten liggen. Ja, in fruit zit suiker, maar ook belangrijke voedingstoffen als vitamine C en vezels. Daarom is het goed om iedere dag twee stuks fruit te eten.

Producten als koek, snoep, frisdrank en andere kant-en-klaar-producten kun je beter zoveel mogelijk vermijden. Dit zijn namelijk producten met toegevoegde suikers en die heeft je lichaam niet nodig.

Meer lezen: Waarom zit overal suiker in?

Van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers

Er is dus een verschil tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers. Van nature aanwezige suikers vind je in fruit, groente en zuivelproducten als melk en yoghurt.

Toegevoegde suikers, de naam zegt het al, worden door fabrikanten aan het product toegevoegd. Hoewel deze suikers zorgen voor energie, dragen ze niet bij aan je gezondheid. Sterker nog: te veel suiker, en dan met name uit frisdranken en vruchtensappen, kan leiden tot de aanmaak van vetten in je lever.

Ook wordt de aanmaak van buikvet en vetten in het bloed gestimuleerd. Hierdoor kan je lichaam minder gevoelig worden voor insuline, wat weer kan leiden tot diabetes type 2.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Meer weten over suiker?

Schrijf je hieronder in voor onze gratis minder-suiker-nieuwsbrief en ontvang maandelijks handige tips en weetjes!