gezonde en ongezonde suikers

Er zijn geen gezonde of ongezonde suikers. Of je nu een banaan eet of een glas frisdrank drinkt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn.

In supermarkten of op het internet ben je wellicht de term ‘natuurlijke suikers’ tegengekomen. Ahornsiroop, honing, palmsuiker en kokosbloesemsuiker zijn voorbeelden van natuurlijke suikers. Deze worden zo genoemd omdat ze niet geraffineerd (gezuiverd) zijn.

Natuurlijke suikers gezonder?

Er wordt beweerd dat natuurlijke suikers gezonder zijn omdat de glycemische index (GI) lager is. De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en door het lichaam als glucose worden opgenomen. Ook wordt beweerd dat natuurlijke suikers vitaminen en mineralen bevatten.

Natuurlijke suikers zijn echter niet gezonder dan andere soorten suiker. Want onthoud goed: je lichaam maakt geen verschil tussen bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker en de suiker die je in je thee of koffie kunt doen. Ook is er geen wetenschappelijk bewijs dat de GI van deze suikers lager is dan gewone suiker.

Leestip: Welke soorten suiker zijn er?

Suikervervangers

Toch worden natuurlijke suikers door velen ten onrechte gepromoot als ‘suikervervangers’. Zo worden taarten en cake gemaakt met palmsuiker door velen bestempeld als ‘suikervrij’, terwijl dit niet zo is. Veel zogenaamde suikervrije recepten en voedingsadviezen bevatten verborgen suiker.

Het veel gehoorde ‘zonder toegevoegde suikers’ wil niet zeggen dat er geen suiker in een product zit. Wil je bewust minder suiker binnenkrijgen, dan is het niet verstandig deze recepten en adviezen te gebruiken.

Leestip: Kun je volledig suikervrij eten?

Suiker en calorieën

Alle soorten suiker bevatten ongeveer evenveel calorieën. Calorieën, ook wel kilocalorieën (kcal) genoemd, zijn de hoeveelheid energie in voedingsmiddelen. In elke gram suiker zitten 4 kcal.

Suiker is suiker

‘Suiker is suiker’, zou je dus kunnen stellen. Toch is het niet zo dat je een appel of banaan in de fruitschaal moet laten liggen. Ja, in fruit zit suiker, maar ook belangrijke voedingstoffen als vitamine C en vezels.

Niet voor niets raad het Voedingscentrum aan iedere dag 2 stuks fruit te eten. Probeer koek, snoep en frisdrank zoveel mogelijk te vermijden.

Meer weten over suiker?

Hoewel we dus verschillende soorten suiker onderscheiden, maakt je lichaam geen onderscheid. Alle soorten suiker worden op dezelfde manier door je lijf verwerkt. Wil je meer weten over wat suiker met je lichaam doet? En wil je tips hoe je kunt minderen met suiker? Like onze Minder Suiker-pagina op Facebook en schrijf je in voor onze maandelijkse Minder Suiker-nieuwsbrief.