Winkelstraat met Nederlandse mensen: 'we eten over het algemeen te veel suiker'

Een Nederlander eet dagelijks gemiddeld 122 gram aan suikers. In totaal zijn dit 30 suikerklontjes (!) per dag en bijna 11.000 suikerklontjes (44 kilo) per jaar.

Natuurlijke suikers en vrije suikers

In dit totaal wordt geen onderscheid gemaakt tussen natuurlijke suikers en vrije suikers. Natuurlijke suikers vind je onder andere in fruit, groenten en honing. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

30 kilo vrije suikers per jaar

Kijken we specifiek naar de vrije suikers, dan krijgen we gemiddeld 20 suikerklontjes per dag binnen. Dit is zo'n 30 kilo per jaar (1 suikerklontje weegt 4 gram). En dat terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om per dag niet meer dan 12,5 (vrouwen) of 15 suikerklontjes (mannen) aan vrije suikers binnen te krijgen. 

Leestip: Welke soorten suiker zijn er?

Bestaat er een suikerlimiet?

De WHO raadt dus aan om maximaal 10% van je benodigde energie per dag uit vrije suikers te halen. Dit om gezondheidsklachten te voorkomen. Voor suikers die van nature aanwezig zijn in fruit, groenten en ongezoete zuivelproducten is geen limiet. De aanbeveling is om minstens twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente per dag te eten. Voor zuivel geldt 1,5 – 4 porties per dag (ouderen hebben 4 porties nodig, kinderen 3 en volwassenen ongeveer 1,5 tot 2).

Kijktip: de onderstaande video laat zien dat we onbewust veel vrije suikers binnenkrijgen.

Onbewust krijgen we te veel suiker binnen...

Verborgen suikers, misleidende etiketten... In Nederland krijgen we gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen, en dat is niet goed voor ons. Wil je leren hoe je suiker kunt herkennen, vervangen en vermijden? En wil je elke maand een heerlijke suikerarm recept ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor onze minder-suiker-nieuwsbrief! 

Foto: Lornet / Shutterstock.com