Vrouw eet suikerklontjes

Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man 60 gram. Dit is volgens het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), waarin staat dat je maximaal 10% van je benodigde energie per dag uit vrije suikers mag halen. Er bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor het totaal aan suikers dat je mag consumeren.

Hoeveel suikerklontjes mag ik dan per dag?

1 suikerklontje weegt 4 gram. Dus een volwassen vrouw mag volgens het WHO-advies niet meer dan 12,5 suikerklontje per dag binnen krijgen. Mannen mogen net iets meer suikerklontjes consumeren, namelijk 15 stuks. 

Dit advies heeft dus alleen betrekking op de zogeheten vrije suikers. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten.

Vrije suikers zijn niet de suikers die je vindt in groente, fruit en ongezoete (naturel) zuivelproducten. Dit zijn van nature aanwezige suikers. 

Er bestaat dus een advies voor vrije suikers, maar niet voor je totale dagelijkse suikerinname. Het Voedingscentrum geeft een dagelijkse referentie-inname van 90 gram suiker per dag.

Waarom alleen een advies voor vrije suikers?

Producten met nature aanwezige suikers, zoals appels, tomaten, en melk, horen bij een gezond voedingspatroon. Producten met vrije suikers zijn meestal niet zo gezond en vallen daarom buiten de Schijf van Vijf.

Denk hierbij aan frisdrank, snoep en koek. Zo verhoogt een blikje frisdrank per dag de kans op diabetes type 2 met maar liefst 20 procent! 

Omdat dit soort producten niet bijdragen aan je gezondheid, en bij hoge inname dus zelfs kunnen leiden tot gezondheidsklachten, richt het advies van de WHO zich alleen op vrije suikers.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Te veel vrije suikers

Ondanks het advies krijgen een hoop Nederlanders veel meer vrije suikers binnen dan wordt geadviseerd. We eten gemiddeld namelijk zo’n 20 suikerklontjes aan vrije suikers per dag. Dit komt neer op ongeveer 30 kilo aan vrije suikers per jaar!

Minder suiker graag!

Als je dagelijks te veel suiker binnenkrijgt, heb je een grotere kans op overgewicht en diabetes type 2. Schrik niet: inmiddels heelft de helft van de volwassenen in ons land overgewicht. En meer dan 1 miljoen mensen hebben diabetes type 2!

Wij helpen je

Om gezondheidsklachten te voorkomen is het belangrijk dat je bewust met suiker om kunt gaan. Om je een handje te helpen geven we je graag praktische tips over hoe je suiker kunt herkennen, vervangen en vermijden. Dit doen we in onze maandelijkse minder-suiker-nieuwsbrief (inschrijven kan hieronder), op onze drukbezochte Facebookpagina en op Instagram