Twee handen vol met suikerklontjes

Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor suiker. Wel zijn er adviezen als het gaat om suikerinname. Deze adviezen worden gegeven op basis van wetenschappelijk onderzoek.

50 tot 60 gram vrije suikers per dag

Eén van deze adviezen wordt gegeven door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens dit advies mag een volwassen vrouw per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle toegevoegde suikers en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten.

Vrije suikers zijn niet de suikers die je vindt in groente, fruit en ongezoete (naturel) zuivelproducten. Dit zijn van nature aanwezige suikers. En omdat groente, fruit en zuivelproducten passen binnen een gezond voedingspatroon, wordt hier geen richtlijn voor gegeven. 

Er bestaat dus een advies voor vrije suikers, maar niet voor je totale dagelijkse suikerinname. Het Voedingscentrum geeft een dagelijkse referentie-inname van 90 gram suiker per dag. 

Meer lezen: Wat zijn vrije suikers?

Hoeveel suikerklontjes mag je dan per dag?

1 suikerklontje weegt 4 gram. Dus een volwassen vrouw mag volgens het WHO-advies niet meer dan 12,5 suikerklontjes per dag binnen krijgen aan vrije suikers. Mannen mogen net iets meer suikerklontjes consumeren, namelijk 15 stuks. 

Leestip: Zoveel suiker eet een Nederlander gemiddeld

Waarom is er alleen een advies voor vrije suikers?

Producten met vrije suikers zijn meestal niet zo gezond en vallen daarom buiten de Schijf van Vijf. Denk hierbij aan frisdrank, snoep en koek. Zo verhoogt een blikje frisdrank per dag de kans op diabetes type 2 met maar liefst 20 procent! 

Omdat dit soort producten niet bijdragen aan je gezondheid, en bij hoge inname dus zelfs kunnen leiden tot gezondheidsklachten, richt het advies van de WHO zich alleen op vrije suikers.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Te veel vrije suikers

Ondanks het advies krijgen een hoop Nederlanders veel meer vrije suikers binnen dan wordt geadviseerd. We eten gemiddeld namelijk zo’n 20 suikerklontjes aan vrije suikers per dag. Dit komt neer op ongeveer 30 kilo aan vrije suikers per jaar!

Minder suiker graag!

In veel producten zitten onnodig veel suikers. Ook in producten waarvan je het juist niet verwacht. Wat dacht je van een fles slasaus met meer dan 18 suikerklontjes, of 50 suikerklontjes in een pak muesli. Door dit soort producten krijgen we dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. En dat is niet gezond!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Foto: Africa Studio / Shutterstock.com