Twee handen vol met suikerklontjes

Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Advies van de Wereldgezondheidsorganisatie

Het advies voor vrije suikers is afkomstig van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), met als doel overgewicht en tandbederf te voorkomen. Op basis van onderzoek adviseert de WHO om de consumptie van vrije suikers te beperken tot maximaal 10 procent van het totaal aan calorieën dat je dagelijks binnen krijgt. Voor een vrouw die 2.000 dagelijks kilocalorieën (kcal) eet komt dit neer op 50 gram vrije suikers per dag.

Meer lezen: Wat zijn vrije suikers?

Verschil tussen vrije suikers en van nature aanwezige suikers

Het WHO-advies heeft dus alleen betrekking op de vrije suikers. Dit zijn niet de suikers die in groente, fruit en zuivelproducten als melk en yoghurt zitten. Dit zijn van nature aanwezige suikers. Omdat groente, fruit en zuivel passen binnen de Schijf van Vijf, wordt er geen richtlijn gegeven voor de suikers die in deze producten aanwezig zijn.

Er bestaat dus een advies voor vrije suikers, maar niet voor je totale dagelijkse suikerinname. Het Voedingscentrum heeft het over een dagelijkse referentie-inname van 90 gram suiker. Dit zijn dus de vrije suikers en de van nature aanwezige suikers.

Lees meer: Wat is suiker?

Hoeveel suikerklontjes mag je dan per dag?

1 suikerklontje is gelijk aan 4 gram suiker. Een volwassen vrouw mag volgens het WHO-advies per dag 12,5 suikerklontjes aan vrije suikers consumeren. Een man mag iets meer, namelijk 15 suikerklontjes. Dit omdat mannen een grotere energiebehoefte hebben.

Te veel vrije suikers

Ondanks het advies krijgen we in Nederland gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. We eten namelijk zo’n 20 suikerklontjes aan vrije suikers per dag. Dit komt neer op 30 kilo aan vrije suikers per jaar! Met name de toegevoegde suikers in frisdrank, vruchtensap, koek en snoep zorgen ervoor dat we veel meer suiker binnen krijgen dan goed voor ons is.

Meer lezen: Waarom zit overal suiker in?

Wil jij goed op je suikerinname letten?

Schrijf je hieronder gratis in voor onze minder-suiker-nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram voor gezonde tips en inspiratie!

Foto: Africa Studio / Shutterstock.com