is een smoothie gezond

Een smoothie is niet per definitie gezond of ongezond. Om te beoordelen of iets gezond is, kun je het beste kijken naar het volledige voedingspatroon. Toch hebben veel mensen vragen over smoothies. Kun je ermee afvallen? Bevatten ze veel vitamines? Of juist veel suiker? Dit is wat je moet weten over smoothies.

Smoothies maak je door fruit en/of groente te pureren. De één vind een aardbeiensmoothie lekker, de ander een groene smoothie met spinazie en selderij. Het is prima om zo nu en dan een smoothie te drinken. Toch heeft het eten van hele vruchten en groenten de voorkeur. En dit is waarom. 

Vezels in smoothies

In een fruit- of groentesmoothie zitten meer vezels dan in de meeste sappen, zoals versgeperst sinaasappelsap of vruchtensap uit pak. Van het drinken van groenten of fruit raak je echter minder snel vol dan wanneer je groenten of fruit in zijn geheel eet. Want zodra je fruit of groente pureert, gaan er veel vezels verloren. Hierdoor verzadigt een smoothie minder dan wanneer je een hele sinaasappel of een bakje aardbeien eet.

Leestip: Daarom zijn vezels gezond

Vitamines in smoothies

‘Als ik ’s ochtends een smoothie drink, heb ik direct al mijn dagelijkse vitamines binnen’ of ‘Bij het maken van een smoothie gaan veel vitamines verloren’. Je hebt deze uitspraken vast weleens gehoord. Zijn het fabels of feiten?

Met één smoothie lukt het niet om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines binnen te krijgen. Dus het verhaal over één smoothie voor al je dagelijkse vitamines is een fabel. Per dag heb je 250 gram groente en twee stuks fruit nodig. Wanneer je groente en fruit pureert voor een smoothie, dan heb je er meer van nodig. De structuur van je groenten en fruit gaat kapot in de blender. Niet alleen vezels, maar ook vitamines gaan hierdoor verloren.

Met een smoothie als ontbijt red je het dus niet, omdat er vitamines verloren gaan tijdens de bereiding. Maar, een vers bereide smoothie bevat vaak wel meer vitamines dan kant-en-klaar-smoothies die je in de winkel kunt kopen.

Suiker in fruitsmoothies

Een fruitsmoothie bevat suiker. Het gaat hier om de suiker die van nature aanwezig is in de vruchten die je pureert. Hoe meer vruchten je toevoegt aan je smoothie, hoe meer suiker deze bevat. Sommige smoothies bevatten evenveel suiker als een glas frisdrank.

Leestip: Welke soorten suiker zijn er?

Drink je te veel suikerrijke smoothies, dan kan dit leiden tot gewichtstoename. Let wel: een glas frisdrank bevat echter geen vezels, vitamines en mineralen. Hoewel het drinken van een fruitsmoothie geen alternatief is voor het eten van vers fruit, is het als tussendoortje voor gezonde mensen een betere keuze dan een glas frisdrank.

Recepten

Kun je afvallen met smoothies?

De laatste jaren zijn sapkuren steeds populairder geworden. Bij een sapkuur is het de bedoeling dat je alleen sappen of thee mag drinken en verder niets. Volg je een sapkuur met alleen smoothies, dan kan het zijn dat je in het begin wat gewicht verliest. Dit komt door het gebrek aan calorieën.

Een korte smoothiekuur van een paar dagen kan niet veel kwaad. Een langere kuur is niet aan te bevelen, omdat het lichaam op korte termijn spierweefsel zal afbreken door een gebrek aan voedingstoffen. Een smoothie bevat namelijk lang niet alle voedingstoffen die je lichaam nodig heeft. Wanneer je bewust wil afvallen kun je het best kiezen voor persoonlijk advies van een diëtist.

Conclusie

Je kunt zo nu en dan best genieten van een fruit- of groentesmoothie. Het drinken van een smoothie is echter nooit een alternatief voor het eten van groente of fruit. Dit omdat er tijdens de bereiding vezels en vitamines verloren gaan.