Is suiker in fruit ongezond?

Nee, suiker in fruit is niet per definitie ongezond, maar ook niet gezonder dan suiker in andere producten. Je lichaam maakt namelijk geen verschil tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers.

Suiker in fruit niet slechter of beter

Suiker komt dus van nature voor in fruit. Het geeft appels, peren en andere fruitsoorten een zoete smaak. Je lichaam verwerkt de suiker uit een appel op dezelfde manier als de suiker die wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld snoep en koek, omdat het niet kan herkennen waar de suiker precies vandaan komt.

Hoewel de suiker in een appel niet slechter of beter is dan toegevoegde suikers, is een stuk fruit natuurlijk wel gezonder dan een reep chocola. Fruit bestaat naast suiker namelijk ook uit belangrijke voedingstoffen als vitamines, vezels en mineralen. Bewerkte suikerrijke producten als koek en snoep hebben deze stoffen niet en dragen daardoor niet bij aan je gezondheid.

Leestip: Wat zijn natuurlijke suikers?

Hoeveel suiker zit er in fruit?

De hoeveelheid suiker in fruit verschilt per soort. In de onderstaande lijst hebben we een aantal fruitsoorten voor je op een rij gezet.

Fruitsoort Suiker per 100 gram
Banaan 15,5
Mango 13,9
Kersen 11,5
Kiwi 10,3
Appel (rood) 10,2
Peer 9,5
Mandarijn 8,2
Sinaasappel 7,7
Aardbeien 5,1

Bron: NEVO-online versie 2016/5.0, RIVM, Bilthoven.

Fruit is goed voor je gezondheid

Van fruit is bewezen dat het juist goed is voor je gezondheid. Het eten van fruit hangt onder andere samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan producten die wel suiker, maar verder weinig tot geen andere belangrijke voedingstoffen bevatten. Daarom is het advies om twee porties fruit per dag te eten.

Conclusie

Suiker die van nature aanwezig is in fruit is niet per definitie ongezond. Maar je kunt ook niet stellen dat deze suikers beter zijn dan geraffineerde suikers of welke vorm van suiker dan ook. Een stuk fruit is natuurlijk wel gezonder dan koek of snoep.