is suiker slecht voor je

Suiker is niet per definitie slecht voor je. Je hebt suiker nodig om te kunnen bewegen en denken. Te veel suiker binnenkrijgen kan echter leiden tot lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid of darmproblemen.

Darmklachten door suiker

Darmproblemen kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een teveel aan fructose (vruchtensuiker). Fructose komt relatief veel voor in frisdranken, vruchtensappen, koek en snoep. Een teveel aan fructose kan darmproblemen zoals diarree, buikpijn en/of een opgeblazen gevoel veroorzaken.

Meer lezen: Wat doet suiker met je darmen?

Suiker is geen gif

De stof suiker is echter van zichzelf niet schadelijk voor het lichaam. Suiker is geen ‘gif’, zoals door veel mensen wordt gesteld. Volledig suikervrij eten en tegelijkertijd gezond blijven kan bijvoorbeeld niet.

Voedingsmiddelen die je nodig hebt voor een gezond eetpatroon, zoals appels en tomaten, bevatten namelijk suiker. En hoewel het eten van zoetigheid ons een prettig gevoel geeft is suiker niet verslavend.

Te veel vrije suikers

Maar juist in dat prettige gevoel schuilt een gevaar. Suiker zorgt er namelijk voor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. Hierdoor ontstaat de behoefte aan nog meer suiker. Zeker als we last hebben van stress is het moeilijk om weerstand te bieden aan zoete producten als chocola en frisdrank.

Leestip: Wat doet suiker met je hersenen?

Of de gemiddelde Nederlander veel stress heeft kunnen we niet zeggen. Wel is bekend dat de gemiddelde Nederlander 122 gram suikers per dag binnenkrijgt. 81 gram van dit totaal wordt gevormd door vrije suikers. En dat terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) niet meer dan 50 (vrouwen) tot 60 gram (mannen) aan dagelijkse vrije suikers aanbeveelt. 

Slechts 5% van de jongeren en 19% van de volwassenen voldoet aan de WHO-richtlijn, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit.

Word je dik van suiker?

Op basis van de cijfers van Wageningen Universiteit zou je wellicht denken dat veel mensen overgewicht hebben. Echter, suiker op zichzelf is geen dikmaker. Eet en drink je er te veel van, ja, dan vergroot je de kans op overgewicht.

Door suikerrijke producten als frisdrank, koek en snoep krijg je snel veel calorieën binnen. En krijg je calorieën langere tijd flink meer binnen dan je verbruikt, dan heb je een verhoogde kans om zwaarder te worden.

Het is daarom aan te raden om gevarieerd en gebalanceerd te eten. Het Voedingscentrum stelt: “Het gaat om de balans. De helft van alle suiker die we in Nederland binnenkrijgen komt uit extra’s zoals snoep, koek, gebak en frisdrank. En die heeft je lichaam niet nodig.”

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Te veel suiker vergroot kans op tandbederf

Een teveel aan suiker kan naast overgewicht ook leiden tot tandbederf. De bacteriën in je mond zetten suikers om in zuren die het glazuur van je gebit aan kunnen tasten, waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Deze zuren bevinden zich ook in tal van voedingsmiddelen.

Vooral in vruchtensappen en frisdranken (ook de light-varianten) zitten veel zuren die de kans op tanderosie vergroten. Veel tandartsen adviseren daarom om water, koffie en thee zonder suiker te drinken.

Meer lezen: Wat doet suiker met je tanden?

Minder suiker graag!

In veel producten zitten onnodig veel suikers. Ook in producten waarvan je het juist niet verwacht. Wat dacht je van een fles slasaus met meer dan 18 suikerklontjes, of 50 suikerklontjes in een pak muesli. Door dit soort producten krijgen we dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. En dat is niet gezond!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Foto: G-stockstudio / Shutterstock.com