Man voelt zich slecht door suiker

Suiker is niet slecht voor je. Je hebt suiker nodig om te kunnen denken en bewegen. Te veel suiker kan wel slecht voor je zijn. Dit kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid of darmproblemen.

Is suiker gif?

De stof suiker is van zichzelf niet schadelijk voor je lichaam. Suiker is geen gif, zoals door veel mensen onterecht wordt gesteld. Volledig suikervrij leven kan bijvoorbeeld niet. Voeding die je nodig hebt om gezond te blijven, zoals groente en fruit, bevatten namelijk suiker. Dit zijn suikers die van nature aanwezig zijn in de producten. 

Krijg je te veel suiker binnen, dan kan dit mogelijk negatieve gevolgen hebben voor je lichaam.

Gevolgen van te veel suiker

  • Vermoeidheid
  • Darmklachten
  • Overgewicht
  • Tandbederf
  • Hoofdpijn
  • Leververvetting
  • Overbelaste alvleesklier

Het onderstaande filmpje laat duidelijk zien wat suiker met je lichaam doet.

Meer lezen: Wat doet suiker met je lichaam?

Is suiker slecht voor je darmen?

Te veel suiker kan slecht zijn voor je darmen. De fructose in suiker kan ervoor zorgen dat je last krijgt van diarree, winderigheid of een opgeblazen gevoel. Fructose komt veel voor in koek, snoep, frisdranken en vruchtensappen. 

Meer lezen: Wat doet suiker met je darmen?

Is suiker slecht voor je spieren?

Suiker is niet slecht voor je spieren. Het is namelijk een brandstof. Dat wil zeggen dat het je lichaam de energie levert die nodig is om te kunnen functioneren. 

Maar let op: suiker die niet wordt gebruikt voor directe arbeid of niet kan worden opgeslagen omdat de opslag vol zit, wordt in je lichaam opgeslagen als vet. Overtollige kilo's kunnen een belasting vormen voor je spieren en gewrichten.

Waarom is suiker slecht voor je tanden?

Bacterien in je mond zetten suiker om in zuur. Dit zuur lost het tandglazuur van tanden en kiezen op. Als je dagelijks vaak suikerrijk eten, frisdranken en vruchtensappen nuttigt, heb je een grotere kans op gaatjes en tanderosie.

Meer lezen: Wat doet suiker met je tanden?

Word je dik van suiker?

Suiker is op zichzelf geen dikmaker. Krijg je er te veel van binnen dan vergroot je de kans op overgewicht. Door suikerrijke producten als frisdrank, vruchtensap, koek en snoep krijg je veel calorieën binnen. En krijg je langere tijd flink meer calorieën binnen dan je verbruikt, dan heb je een grote kans om zwaarder te worden.

Het is daarom aan te raden om gevarieerd te eten. Balans is hierbij belangrijk. Veel suikers die we in Nederland binnen krijgen, komen uit extra’s zoals koek, snoep, gebak en frisdrank. Dit zijn juist de producten die je lichaam niet nodig heeft.

Foto: G-stockstudio / Shutterstock.com