Waarom is geen suiker eten gezond?

Meer dan 60% van de volwassenen in ons land voldoet niet aan de suikerrichtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie. Minder suiker eten is gezond, omdat je hierdoor de kans overgewicht en daardoor diabetes type 2 verkleint. Eten zonder toegevoegde suikers heeft dus zo zijn voordelen. We zetten er 5 voor je op een rij.

Is suiker slecht voor je?

Suiker is niet per definitie slecht voor je lichaam, want je lichaam heeft suikers nodig om te kunnen denken en bewegen. Denk hierbij aan de suikers die van nature aanwezig zijn in voedingsmiddelen die je nodig hebt voor een gezond eetpatroon. Je lichaam heeft al voldoende aan de suikers die het uit producten als groente, fruit en zuivelproducten als melk en yoghurt haalt.

1. Je hebt meer energie

Minder suiker betekent vaak meer energie. Je voelt je fitter en vrolijker. Dat zit zo: als je veel suiker neemt en weinig gezonde producten consumeert, dan kun je een tekort krijgen aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je moe worden of hoofdpijn krijgen. De suikerpieken en -dalen die je krijgt als je voeding met veel suiker neemt, kosten je lichaam een hoop energie. Zodra je suikerrijke producten laat staan is je bloedsuikerspiegel een stuk stabieler. Hierdoor voel je je energieker, fitter én vrolijker.

2. Je kunt makkelijker afvallen

Door suikerrijke producten te laten staan, schrap je ook veel onnodige calorieën. Dit kan een positieve bijdrage geven als je wat kilo's wil kwijtraken. 1 gram suiker is gelijk aan 4 kilocalorieën. Een glas cola bevat hierdoor al meer dan 100 kilocalorieën! Wil je afvallen? Dan helpt het dus zeker als je suikerrijke producten laat staan.

3. Je verkleint je risico op diabetes type 2

Als je te veel suiker binnenkrijgt is je kans op overgewicht groter. En overgewicht geeft weer een grotere kans op het krijgen van diabetes type 2. Vooral suikerrijke dranken zorgen voor een verhoogd risico. Wist je dat een blikje cola per dag je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20% verhoogt? Met een week zonder suiker verklein je dus je risico op diabetes.

4. Je hebt minder last van je buik

Veel mensen krijgen last van hun buik en darmen als ze te veel suiker nemen. De fructose (fruitsuiker) in suiker kan ervoor zorgen dat je last krijgt van diarree, winderigheid of een opgeblazen gevoel. Door suikerrijke producten met veel fructose te vervangen door gezonde voeding zul je minder last hebben van je buik.

5. Je slaapt beter

Veel mensen slapen beter doordat ze minderen met suiker. Beter slapen heeft weer als voordeel dat je minder moe bent. En als je minder moe bent, ben je minder snel geïrriteerd en heb je meer energie om gezonde keuzes te maken.

Doe mee aan de Nationale Suiker Challenge 2021!

Genoeg reden om mee te doen aan de Nationale Suiker Challenge 2021. Inschrijven is helemaal gratis en je ontvangt als deelnemer verschillende gezonde recepten, inspiratie en advies om een week lang te minderen met suiker. Tip: daag een vriend, familielid of collega uit om samen de challenge aan te gaan!

Schrijf je in