Kinderen op een schommel

Suiker is zowel voor volwassenen als kinderen een energiebron. Als een kind zich druk of onrustig gedraagt, wordt weleens gezegd dat het te veel suiker heeft gehad. Maar klopt deze bewering eigenlijk wel?

Suiker en hyperactiviteit

De Amerikaanse kinderarts Benjamin Feingold beweerde in de jaren 70 dat suiker hyperactiviteit bij kinderen kan veroorzaken. Tal van wetenschappelijke studies hebben echter aangetoond dat deze bewering niet waar is. Onderzoekers hebben (nog) geen direct verband gevonden tussen suiker en hyperactief gedrag.

Onrustig gedrag door te veel suiker

Toch kan te veel suiker wel leiden tot klachten, zoals hoofdpijn en maag-darmproblemen. Kinderen die onder andere veel appelsap drinken krijgen veel fructose (fruitsuiker) binnen. Dit kan voor klachten zorgen zoals diarree of een opgeblazen gevoel. Deze klachten kunnen vervolgens leiden tot onrustig gedrag.

Als kinderen te veel suiker eten en/of drinken, is de kans groot dat ze andere belangrijke voedingsstoffen niet binnenkrijgen. Zoals vitamines, mineralen en vezels. We spreken dan van een onevenwichtig voedingspatroon. Dit kan bij kinderen leiden tot onder andere vermoeidheid en hoofdpijn. Door deze klachten kunnen kinderen zich vervolgens weer onrustig gedragen.

Blij door suiker

Het is niet zo vreemd dat kinderen blij worden van een snoepje of suikerrijk drankje. Suiker zorgt namelijk voor de afgifte van de stof dopamine. Hiermee wordt het beloningscentrum in je hersenen geactiveerd, wat weer zorgt voor een prettig gevoel. Hierdoor wordt onbewust het eten van meer suikerrijk voedsel gestimuleerd.

Hoeveel suiker mag een kind per dag?

De gemiddelde energiebehoefte van kinderen van 9 tot 12 jaar is ongeveer 2055 kcal per dag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat 10% van de dagelijkse energiebehoefte uit vrije suikers mag bestaan. Een kind in de leeftijdscategorie 9 tot en met 12 jaar mag op basis van dit advies dus ongeveer 51 gram aan vrije suikers per dag. Dit zijn bijna 13 suikerklontjes.

Kinderen in de leeftijdscategorie 4 tot 8 jaar hebben een lagere energiebehoefte: zo’n 1400 kcal per dag. Dit komt neer op ongeveer 35 gram vrije suiker: bijna 9 suikerklontjes.

*De bovenstaande aanbevelingen gelden voor een inactieve leefstijl. De energiebehoefte is per kind afhankelijk van activiteiten, lengte, gewicht, mate van groei, et cetera.

Al snel te veel suiker

Kinderen zitten wat vrije suikers betreft al vrij snel aan hun dagelijkse maximum. Kinderen van 7 of 8 jaar die op een kinderfeestje een glas cola drinken, hebben al meer dan 6 suikerklontjes binnen, terwijl ze er per dag nog geen 9 mogen. Of wat te denken van zoet broodbeleg: 15 gram hagelslag op brood is gelijk aan 2,5 suikerklontje aan vrije suikers.

Suiker minderen met kinderen

Lees onze artikelen met tips:

Foto: Craig Whitehead / Unsplash.com