Kinderen op een schommel

Suiker kan een kind onrustig maken. Kinderen die te veel fructose (fruitsuiker) binnen krijgen, kunnen last krijgen van hoofdpijn of darmklachten. Deze klachten kunnen leiden tot onrustig gedrag. Suiker kan een kind ook blij maken, omdat het beloningscentrum in de hersenen wordt geactiveerd.

Kan suiker een kind hyperactief maken?

De Amerikaanse kinderarts Benjamin Feingold beweerde in de jaren ’70 dat suiker een kind hyperactief kan maken. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben echter aangetoond dat deze bewering niet waar is. Tot nu toe hebben onderzoekers nog geen direct verband gevonden tussen suiker en hyperactief gedrag bij een kind.

Welk effect heeft suiker op het gedrag van een kind?

Toch kan te veel suiker welk degelijk effect hebben op het gedrag van een kind. Te veel suiker kan namelijk leiden tot darmklachten: problemen waar een kind zich onrustig door kan gedragen. Met name kinderen die veel fructose binnen krijgen hebben hier last van.

Als kinderen veel suiker eten en/of drinken, is de kans groot dat ze andere belangrijke voedingsstoffen niet binnen krijgen. Denk hierbij aan vitamines, mineralen en vezels. We spreken dan van een onevenwichtig voedingspatroon, wat kan leiden tot vermoeidheid en hoofdpijn. Deze klachten hebben vervolgens weer effect op het gedrag van een kind.

Waarom wordt een kind blij van suiker?

Het is niet zo vreemd dat kinderen blij worden van een snoepje of suikerrijk drankje. Suiker zorgt namelijk voor de afgifte van de stof dopamine. Hiermee wordt het beloningscentrum in je hersenen geactiveerd, wat weer zorgt voor een vrolijk gevoel. Hierdoor wordt onbewust het eten van meer suikerrijk voedsel gestimuleerd.

Hoeveel suiker mag een kind per dag?

De gemiddelde energiebehoefte van kinderen van 9 tot 12 jaar is ongeveer 2055 kcal per dag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat 10% van de dagelijkse energiebehoefte uit vrije suikers mag bestaan. Een kind in de leeftijdscategorie 9 tot en met 12 jaar mag op basis van dit advies dus ongeveer 51 gram aan vrije suikers per dag. Dit zijn bijna 13 suikerklontjes.

Kinderen in de leeftijdscategorie 4 tot 8 jaar hebben een lagere energiebehoefte: zo’n 1400 kcal per dag. Dit komt neer op ongeveer 35 gram vrije suiker: bijna 9 suikerklontjes.

*De bovenstaande aanbevelingen gelden voor een inactieve leefstijl. De energiebehoefte is per kind afhankelijk van activiteiten, lengte, gewicht, mate van groei, et cetera.

Advies: niet te veel suiker voor je kind

Kinderen zitten wat vrije suikers betreft al vrij snel aan hun dagelijkse maximum. Kinderen van 7 of 8 jaar die op een kinderfeestje een glas cola drinken, hebben al meer dan 6 suikerklontjes binnen, terwijl ze er per dag nog geen 9 mogen. Of wat te denken van zoet broodbeleg: 15 gram hagelslag op brood is gelijk aan 2,5 suikerklontje aan vrije suikers.

Kinderen krijgen ieder jaar veel te veel suiker binnen door het eten van ongezonde producten. Hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell en voedingscoach Vivian Reijs proberen er iets tegen te doen.

Video: suiker minderen met kinderen

In het onderstaande filmpje vertellen moeders over hun ervaringen met suiker tijdens de opvoeding van hun kind.

Tips om suiker te minderen met je kind

Lees onze artikelen met tips:

Foto: Craig Whitehead / Unsplash.com