Vrouw heeft last van darmen door te veel suiker

Suiker kan een negatief effect hebben op je darmen. Te veel suiker kan namelijk darmproblemen zoals diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Om klachten aan je darmen te voorkomen is het aan te raden om vooral niet te veel fructose binnen te krijgen.

Darmklachten door fructose

Suiker bestaat voor de ene helft uit glucose en voor de andere helft uit fructose (vruchtensuiker). Krijg je te veel suiker en daarmee te veel fructose binnen, dan kun je last krijgen van je darmen. Denk bijvoorbeeld aan kramp en een opgeblazen gevoel.

Fructose komt veel voor in koek, snoep, frisdranken en vruchtensappen. Kinderen die veel appelsap drinken, hebben bijvoorbeeld vaak last van hun darmen en gedragen zich daardoor onrustig.

Meer lezen: Wat is fructose precies?

Darmproblemen door een onevenwichtig voedingspatroon

Als je veel suikerrijke producten eet en te weinig gezonde voeding, dan is de kans aanwezig dat je te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgt. Te veel suiker binnen krijgen kan zorgen voor een onevenwichtig voedingspatroon en dit kan weer leiden tot maagdarmklachten als diarree.

Klachten door lactose-intolerantie

Sommige mensen hebben lactose-intolerantie. Lactose is een suiker die in melkproducten voorkomt en wordt daarom ook wel ‘melksuiker’ genoemd. Hoewel een lactose-intolerantie niet per se tot darmproblemen hoeft te leiden, zijn er mensen die last hebben van misselijkheid, winderigheid, diarree, kramp en buikpijn.

Of de klachten aan de darmen daadwerkelijk optreden is afhankelijk van de hoeveelheid lactase (dit is een natuurlijk enzym dat lactose afbreekt tot galactose en glucose) die wordt gemaakt in de darm, de samenstelling van de voeding en de darmflora.

Er kunnen namelijk klachten ontstaan als de darmbacteriën de niet-verteerde melksuiker in de darm afbreken. Daarbij kunnen gassen en darmprikkelende stoffen vrijkomen die de darmklachten veroorzaken.

Suiker in je darmen

Te veel suiker kan dus leiden tot darmproblemen. Maar vergeet niet dat je lichaam suiker gewoon nodig heeft. Suiker zorgt immers voor energie om te kunnen denken en bewegen. Samen met je mond en slokdarm is het maagdarmstelsel voor een zeer belangrijk deel verantwoordelijk voor de opname van deze energie. Via het maagdarmkanaal komt suiker uiteindelijk als glucose (energie) in je bloed terecht.

Meer lezen: Wat is glucose?

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker en het effect ervan op je lichaam? Volg onze Facebook-pagina voor handige weetjes en tips.

Inspiratie op Instagram

Iedere week handige minder-suiker-tips, inspiratie en heerlijke healthy recepten.

Foto: Chayathorn Lertpanyaroj / Shutterstock.com