Wat doet suiker met je darmen?

Wanneer je suiker binnen krijgt, heeft dat effect op je darmen. Te veel suiker kan darmproblemen zoals diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Om klachten aan je darmen te voorkomen is het aan te raden om niet te veel fructose binnen te krijgen.

Van suiker tot energie

Wanneer je suiker eet krijg je energie. Als brandstof zorgt suiker er dus voor dat je kunt denken en bewegen. Samen met je mond en slokdarm is het maagdarmstelsel voor een zeer belangrijk deel verantwoordelijk voor de opname van deze energie. Via het maagdarmkanaal komt suiker uiteindelijk als glucose (energie) in je bloed terecht.

Darmklachten door fructose

Suiker bestaat voor de ene helft uit glucose en voor de andere helft uit fructose (vruchtensuiker). Krijg je te veel suiker binnen, en daarmee te veel fructose, dan kun je last krijgen van je darmen. Denk aan diarree, kramp en een opgeblazen gevoel.

Fructose komt relatief veel voor in vruchtensappen en frisdranken. Daarnaast ook in koek, snoep en kant-en-klaar-sauzen.

Darmproblemen door te veel suiker

Als je veel suikerrijke producten eet en te weinig gezonde voeding, dan loop je de kans dat je te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgt.

Door een onevenwichtig voedingspatroon kan je maagdarmklachten krijgen, zoals diarree. Echter, er is voor suiker geen wetenschappelijk bewijs dat het maagdarmklachten veroorzaakt.

Klachten door lactose-intolerantie

Lactose is een suiker die in melkproducten voorkomt en wordt daarom ook wel ‘melksuiker’ genoemd. Sommige mensen hebben lactose-intolerantie. Hoewel dit niet per se tot darmproblemen hoeft te leiden, zijn er mensen die door hun intolerantie last hebben van misselijkheid, winderigheid, diarree, kramp en buikpijn.

Of deze klachten daadwerkelijk optreden is afhankelijk van de hoeveelheid lactase (een natuurlijk enzym dat lactose afbreekt tot galactose en glucose) die wordt gemaakt in de darm, de samenstelling van de voeding en de darmflora.

Er kunnen namelijk klachten ontstaan als de darmbacteriën de niet-verteerde lactose in de darm afbreken. Daarbij kunnen gassen en darmprikkelende stoffen vrijkomen die de klachten veroorzaken.

Problemen voorkomen? Minder met suiker!

Matig zijn met suikerhoudende voedingsmiddelen kan dus helpen om darmproblemen te voorkomen. Vooral een teveel aan vrije suikers, dit zijn toegevoegde suikers en suikers in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten, veroorzaakt bij mensen lichamelijke problemen. Heb je hulp nodig om te minderen met suiker? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg onze speciale ‘Minder Suiker’ Facebookpagina.

Onbewust krijgen we te veel suiker binnen...

Verborgen suikers, misleidende etiketten... In Nederland krijgen we gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen, en dat is niet goed voor ons. Wil je leren hoe je suiker kunt herkennen, vervangen en vermijden? En wil je elke maand een heerlijke suikerarm recept ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor onze minder-suiker-nieuwsbrief!