Wat doet suiker met je darmen?

Wanneer je suiker binnen krijgt, heeft dat effect op je darmen. Te veel suiker kan darmproblemen zoals diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Om klachten aan je darmen te voorkomen is het aan te raden om niet te veel fructose binnen te krijgen.

Van suiker tot energie

Wanneer je suiker eet krijg je energie. Als brandstof zorgt suiker er dus voor dat je kunt denken en bewegen. Samen met je mond en slokdarm is het maagdarmstelsel voor een zeer belangrijk deel verantwoordelijk voor de opname van deze energie. Via het maagdarmkanaal komt suiker uiteindelijk als glucose (energie) in je bloed terecht.

Meer lezen: Wat is glucose?

Darmklachten door fructose

Suiker bestaat voor de ene helft uit glucose en voor de andere helft uit fructose (vruchtensuiker). Krijg je te veel suiker binnen, en daarmee te veel fructose, dan kun je last krijgen van je darmen. Denk aan diarree, kramp en een opgeblazen gevoel. Fructose komt relatief veel voor in vruchtensappen en frisdranken. Daarnaast ook in koek, snoep en kant-en-klaar-sauzen.

Leestip: Wat is fructose precies?

Darmproblemen door te veel suiker

Als je veel suikerrijke producten eet en te weinig gezonde voeding, dan loop je de kans dat je te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgt.

Door een onevenwichtig voedingspatroon kan je maagdarmklachten krijgen, zoals diarree. Echter, er is voor suiker geen wetenschappelijk bewijs dat het maagdarmklachten veroorzaakt.

Meer lezen: Wat doet suiker met je darmen?

Klachten door lactose-intolerantie

Lactose is een suiker die in melkproducten voorkomt en wordt daarom ook wel ‘melksuiker’ genoemd. Sommige mensen hebben lactose-intolerantie. Hoewel dit niet per se tot darmproblemen hoeft te leiden, zijn er mensen die door hun intolerantie last hebben van misselijkheid, winderigheid, diarree, kramp en buikpijn.

Of deze klachten daadwerkelijk optreden is afhankelijk van de hoeveelheid lactase (een natuurlijk enzym dat lactose afbreekt tot galactose en glucose) die wordt gemaakt in de darm, de samenstelling van de voeding en de darmflora.

Er kunnen namelijk klachten ontstaan als de darmbacteriën de niet-verteerde lactose in de darm afbreken. Daarbij kunnen gassen en darmprikkelende stoffen vrijkomen die de klachten veroorzaken.

Minder suiker graag!

In veel producten zitten onnodig veel suikers. Ook in producten waarvan je het juist niet verwacht. Wat dacht je van een fles slasaus met meer dan 18 suikerklontjes, of 50 suikerklontjes in een pak muesli. Door dit soort producten krijgen we dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. En dat is niet gezond!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!