Wat doet suiker met je lichaam?

Suiker is een energiebron voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat je kunt denken en bewegen. Suiker bestaat voor de helft uit fructose en voor de helft uit glucose. Fructose wordt verwerkt door je lever. Glucose wordt opgenomen in je bloed. Daarna zorgt het hormoon insuline ervoor dat de glucose in je weefsels terechtkomt als brandstof.

Video: dit doet suiker met je lichaam

Suiker is niet per se schadelijk. Maar te veel suiker binnenkrijgen kan een negatief effect hebben op je gezondheid. De onderstaande video laat zien welke effecten te veel suiker op je lichaam kan hebben.

Het effect van suiker op je hersenen

Suiker zorgt voor de afgifte van de stof dopamine. Daarmee wordt het beloningscentrum in je hersenen geactiveerd. Hierdoor krijg je een prettig gevoel wat onbewust het eten van meer suikerrijk voedsel stimuleert.

Niet zo vreemd dus dat veel mensen denken dat suiker verslavend is. Dit is echter niet wetenschappelijk aangetoond.

Meer lezen: Wat doet suiker met je hersenen?

Het effect van suiker op je alvleesklier

De alvleesklier, ook wel pancreas genoemd, is een orgaan in de buurt van je maag. Je alvleesklier geeft insuline af aan je bloed. Hiermee wordt de bloedsuiker in je lichaam gereguleerd.

Te veel suiker kan ervoor zorgen dat je alvleesklier behoorlijk wordt belast. Dit kan het risico op overgewicht en diabetes type 2 verhogen.

Het effect van suiker op je vetopslag

Te veel suiker, en dan met name uit frisdranken en vruchtensappen, kan leiden tot de aanmaak van vetten in je lever. Ook wordt de aanmaak van buikvet en vetten in het bloed gestimuleerd. Hierdoor kan je lichaam minder gevoelig worden voor insuline, wat weer kan leiden tot diabetes type 2.

In frisdranken en vruchtensappen zit namelijk veel suiker. De dranken verzadigen echter niet. Hierdoor wordt de energie die je inneemt met deze dranken niet gecompenseerd door tijdens maaltijden minder te eten.

Leestip: Wat doe frisdrank met je lichaam?

Het effect van suiker op je gebit

Te veel suiker is niet goed voor je gebit. Bacteriën in je mond zetten suikers namelijk om in zuren die je tandglazuur kunnen aantasten. Krijgt je gebit dagelijks vaak zuren te verwerken, dan heeft het onvoldoende tijd om goed te kunnen herstellen. Hierdoor kunnen gaatjes ontstaan.

Om tandbederf te voorkomen, kun je beter niet meer dan 4 tot 7 keer per dag iets met suiker eten of drinken. Dus niet meer dan 4 tussendoortjes buiten de hoofdmaaltijden om.

Meer lezen: Wat doet suiker met je tanden?

Tekort aan voedingsstoffen

In pure kristalsuiker zit alleen energie, geen voedingsstoffen. Als je veel suikerrijke producten zoals koek, snoep en frisdrank eet en te weinig gezonde basisvoeding, kan het dat je tekorten krijgt aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je vermoeid raken, vaak hoofdpijn hebben of maagdarmklachten krijgen, zoals diarree.

Leestip: Wat doet suiker met je darmen?

Kan ik dan beter helemaal geen suiker eten?

Nee, want het lichaam heeft ook suiker nodig. Alleen niet te veel. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om maximaal 10% van je benodigde energie per dag uit vrije suikers te halen, om overgewicht en tandbederf te voorkomen.

Vrije suikers zijn toegevoegde suikers en suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten. Dit komt neer op 12,5 suikerklontjes per dag voor vrouwen en 15 per dag voor mannen.

Leestip: Hoeveel suiker mag je per dag?

Minder suiker graag!

In veel producten zitten onnodig veel suikers. Ook in producten waarvan je het juist niet verwacht. Wat dacht je van een fles slasaus met meer dan 18 suikerklontjes, of 50 suikerklontjes in een pak muesli. Door dit soort producten krijgen we dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. En dat is niet gezond!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Suiker Terugroepactie

Wij gaan voor minder toegevoegde suikers in onze voeding, en daarom zijn we de Suiker Terugroepactie gestart. En het mooie is: jij kunt meedoen! Selecteer een product met onnodig veel suikers op onze website en deel ‘m op Facebook. Zo kunnen we de industrie oproepen om minder suiker in ons eten en drinken te stoppen!

Foto: Frank Emous / femous.nl