Suiker is een energiebron voor je lichaam. Het bestaat voor de helft uit fructose en voor de helft uit glucose. Fructose wordt verwerkt door de lever. Glucose wordt opgenomen in het bloed, waarna het hormoon insuline ervoor zorgt dat de glucose in de weefsels terecht komt als brandstof.

Suiker op zich is niet schadelijk. Maar te veel suiker binnenkrijgen is wel schadelijk. Zes dingen die te veel suiker doet met je lichaam:

1. Effect op je hersenen

Suiker zorgt voor afgifte van de stof dopamine en zorgt daarmee voor het activeren van het beloningscentrum in de hersenen. Je krijgt daardoor een prettig gevoel. Dit effect stimuleert onbewust het eten van meer suikerrijk voedsel: je wilt er steeds meer van. Is suiker verslavend?

Leestip: Wat doet suiker met je hersenen?

2. Effect op je alvleesklier

Te veel suiker (met name uit dranken) belast de alvleesklier (ofwel pancreas, een orgaan in de buurt van je maag). De alvleesklier geeft insuline af aan het bloed. Daarmee wordt de bloedsuiker geregeld, dat is de hoeveelheid suiker in het bloed. Bij diabetes is deze hoeveelheid afwisselend te hoog of te laag. Het drinken van (te) veel suikerhoudende dranken verhoogd het risico op diabetes type 2.

3. Effect op je vetopslag

Te veel suiker (en daarmee calorieën) met name uit dranken, kan leiden tot aanmaak van vetten in de lever, toename van buikvet en vetten in het bloed.
Glucose wordt opgenomen in het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose in de weefsels terecht komt als brandstof.

Door te veel suiker te eten kan je te veel energie binnenkrijgen dat opgeslagen wordt als vet. Aanmaak van vetten en toename in gewicht zorgt dat het lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Dit proces kan leiden tot diabetes type 2.

4. Effect op je gebit

Te veel suiker is niet goed voor je gebit. Bacteriën in je mond zetten suikers om in zuren die je tandglazuur aantasten. Om tandbederf te voorkomen, kun je beter niet meer dan 4-7 keer per dag iets met suiker eten of drinken, dus niet meer dan 4 tussendoortjes buiten de hoofdmaaltijden om.

5. Tekort aan voedingsstoffen

In pure kristalsuiker zit alleen energie, geen voedingsstoffen. Als je veel suikerrijke producten zoals koek, snoep en frisdrank eet en te weinig gezonde basisvoeding, kan het dat je tekorten krijgt aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kan je vermoeid raken, vaak hoofdpijn hebben of maagdarmklachten krijgen, zoals diarree.

Leestip: Wat doet suiker met je darmen?

6. Groter risico op diabetes type 2

Te veel suiker eten en drinken kan ervoor zorgen dat je teveel energie binnen krijgt wat leidt tot overgewicht. Overgewicht geeft je een groter risico op diabetes type 2. Als je diabetes type 2 hebt is je kans groter op het krijgen van complicaties zoals een hartinfarct, blindheid en nierfalen.

Kan ik dan beter helemaal geen suiker eten?

Nee, want het lichaam heeft ook suiker nodig. Alleen niet te veel. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om maximaal 10% van je benodigde energie per dag uit vrije suikers te halen, om overgewicht en tandbederf te voorkomen. Vrije suikers zijn toegevoegde suikers en suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten. Dit komt neer op 12,5 suikerklontjes per dag voor vrouwen en 15 per dag voor mannen.

Leestip: Wat zijn vrije suikers?

De gemiddelde Nederlander krijgt 1,5 tot 2 keer teveel suiker binnen. Daarom raden wij aan om je bewust te zijn van je vrije suikerinname en je te houden aan de maximale aanbevolen hoeveelheid per dag. Suikers die van nature in groente, fruit en melk zitten mogen wel, deze producten staan in de Schijf van Vijf.