Producten met koolhydraten

Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels. Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. De Gezondheidsraad adviseert om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen.

Koolhydraten: snel en langzaam

Alle koolhydraten verhogen je bloedsuikergehalte, maar dat doen ze niet allemaal op dezelfde manier. Er is namelijk een verschil tussen snelle en langzame koolhydraten.

Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Want als je bloedsuiker vaak snel stijgt en daarna weer snel daalt, krijg je veel pieken in je suikerspiegel. Dit kan je risico op diabetes type 2 verhogen.

Meer lezen: Is suiker een koolhydraat?

Wat zijn langzame koolhydraten?

Langzame koolhydraten worden door je lichaam trager verteerd dan snelle koolhydraten. Ze hebben lange ketens van moleculen. Je spijsvertering deelt deze ketens op in kortere stukken en uiteindelijk in losse glucosemoleculen.

Hoe langer de ketens, hoe meer tijd je lichaam nodig heeft om ze om te zetten in energie. Het voordeel van langzame koolhydraten is dat je lichaam er energie uithaalt en geleidelijker vrijgeeft. Je krijgt hierdoor minder hoge pieken in je bloedsuiker. Voedingsmiddelen die langzame koolhydraten bevatten, bevatten doorgaans veel vezels.

Producten met langzame koolhydraten

  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren pasta
  • Volkoren brood
  • Volkoren couscous
  • Bulgur
  • Haver
  • Quinoa
  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Melk
  • Yoghurt

Wat zijn snelle koolhydraten?

Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die snel worden opgenomen in je bloed, waardoor je hoge pieken in je bloedsuiker krijgt. Snelle koolhydraten vind je vooral in snoep, koek en frisdrank. Maar je vindt ze ook in honing, ijs en producten met witmeel zoals witte pasta, witte rijst en witbrood.

Snelle koolhydraten kunnen zorgen voor een kortstondige energieboost. Na deze boost kan je bloedsuiker ook weer snel dalen, waardoor je je vermoeid of minder geconcentreerd kunt voelen.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Producten met snelle koolhydraten

  • Frisdrank
  • Snoep
  • Koek
  • Gebak
  • IJs
  • Honing
  • Aardappels
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Witbrood

Koolhydraten en glycemische index

Twee verschillende producten kunnen dezelfde hoeveelheid koolhydraten bevatten, maar kunnen in verschillend tempo in je bloed komen. Dit heeft te maken met de zogeheten ‘glycemische respons’ van de voeding.

Als voor deze respons wordt de glycemische index gebruikt. De glycemische index geeft een inschatting voor de snelheid waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt wanneer je koolhydraten uit een bepaald voedingsmiddel binnen krijgt.

Voedingsmiddelen met een lage glycemische index zorgen voor tragere, meer geleidelijke stijging van je bloedsuikerspiegel dan producten met een hogere glycemische index.

Glycemische lading

Toch hangt de piek in je bloedsuiker na een maaltijd niet alleen af van welke soort, maar ook van hoeveel koolhydraten je binnen krijgt. Daarom wordt naast de glycemische index nog een begrip gebruikt: de glycemische lading.

Bij de glycemische lading wordt rekening gehouden met zowel de hoeveelheid koolhydraten in een product als hoeveel iemand van een product eet.

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker en wat het met je lichaam doet? Wil je graag gezonder leven of wat kilo's kwijtraken? Download hieronder onze gratis brochure 'Wijzer over...' met heldere informatie over onder andere suiker, koolhydraten en vet.

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker en wat het met je lichaam doet? Wil je graag gezonder leven of wat kilo's kwijtraken? Download hieronder onze gratis brochure 'Wijzer over...' met heldere informatie over onder andere suiker, koolhydraten en vet.

Inspiratie op Instagram

Iedere week handige minder-suiker-tips, inspiratie en heerlijke healthy recepten.