wat zijn natuurlijke suikers

Natuurlijke suikers zijn suikers die niet geraffineerd (gezuiverd) zijn. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop.

Zijn natuurlijke suikers gezonder?

Zijn natuurlijke suikers gezonder of beter dan geraffineerde suikers? Het antwoord is nee. Er bestaan simpelweg geen gezonde of ongezonde suikers, omdat je lichaam geen onderscheid maakt tussen de suikers in fruit en de suikers in frisdrank. Een peer of een appel is natuurlijk wel gezonder dan een glas cola.

Leestip: Bestaan er gezonde en ongezonde suikers?

Wat is suikervrij?

Suiker is suiker. Toch vind je op het internet veel ‘suikervrije’ recepten met ahornsiroop of kokosbloesemsuiker. De term suikervrij is hier misleidend, omdat het recept niet letterlijk suikervrij is. Een taart gemaakt met palmsuiker is niet suikervrij en niet per definitie gezonder dan een taart gemaakt met tafelsuiker.

Leestip: Kun je volledig suikervrij eten?

Zijn natuurlijke suikers slecht voor je?

Nee, natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Om te bepalen wat gezond is en wat niet, is het van belang om naar je complete voedingspatroon te kijken. Het vinden van de juiste balans is belangrijk. Kijk dus niet alleen naar de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt, maar ook naar andere zaken zoals zout, vet, vezels en vitaminen.

De aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) luidt: haal niet meer dan 10% van je benodigde dagelijkse energie uit vrije suikers. Het Voedingscentrum stelt: eet twee stuks fruit per dag en minimaal 250 gram groente per dag.

Leestip: Hoeveel suiker mag je per dag?

Suikerclaims op verpakkingen

Als je boodschappen doet, kun je op productetiketten verschillende beweringen aantreffen. Veel fabrikanten maken reclame met termen als ‘suikerarm’ en ‘suikervrij’. De definities zijn als volgt:

  • Suikerarm betekent dat het suikergehalte van het product maximaal 5 gram/100 gram is of 2,5 gram per 100 milliliter.
  • Suikervrij betekent dat het suikergehalte van het product maximaal 0,5 gram/100 gram is of 0,5 gram per 100 milliliter.
  • Zonder toegevoegde suikers betekent dat er aan het product geen suikers of zoetstoffen zijn toegevoegd. Als dit van toepassing is, moet er op het product staan: ‘Dit product bevat van nature aanwezige suikers’. De bewering ‘zonder toegevoegde suikers’ wil dus niet zeggen dat er geen suikers in het product zitten.

Meer weten over suiker?

En over hoe je suiker kunt minderen? Lees onze pagina over soorten suiker en schrijf je in voor onze minder-suiker-nieuwsbrief voor tips over hoe je met suiker kunt minderen!