wat zijn natuurlijke suikers

Natuurlijke suikers zijn suikers die niet geraffineerd (gezuiverd) zijn. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop.

Zijn natuurlijke suikers gezonder?

Zijn natuurlijke suikers gezonder of beter dan geraffineerde suiker? Het antwoord is nee. Er bestaan simpelweg geen gezonde of ongezonde suikers, omdat je lichaam geen onderscheid maakt tussen de suikers in fruit en de suikers in frisdrank. Een peer of een appel is natuurlijk wel gezonder dan een glas cola.

Leestip: Wat is geraffineerde suiker?

Zijn natuurlijke suikers slecht voor je?

Nee, natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Om te bepalen wat gezond is en wat niet, is het van belang om naar je complete voedingspatroon te kijken. Het vinden van de juiste balans is belangrijk. Kijk dus niet alleen naar de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt, maar ook naar andere zaken zoals zout, vet, vezels en vitaminen.

De aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) luidt: haal niet meer dan 10% van je benodigde dagelijkse energie uit vrije suikers. Dit zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Leestip: Hoeveel suiker mag je per dag?

De glycemische index van natuurlijke suikers

Er wordt beweerd dat natuurlijke suikers gezonder zijn omdat de glycemische index (GI) lager is. De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en door het lichaam als glucose worden opgenomen. Ook wordt beweerd dat natuurlijke suikers vitaminen en mineralen bevatten.

Natuurlijke suikers zijn echter niet gezonder dan andere soorten suiker. Want onthoud goed: je lichaam maakt geen verschil tussen bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker en de suiker die je in je thee of koffie kunt doen. Ook is er geen wetenschappelijk bewijs dat de GI van deze suikers lager is dan gewone suiker.

Meer lezen: Glycemische index

Meer weten over suiker?

En over hoe je suiker kunt minderen? Schrijf je in voor onze minder-suiker-nieuwsbrief voor tips over hoe je met suiker kunt minderen!