Blikje frisdrank met vrije suikers

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Van nature aanwezige suikers in fruit, groente en zuivel vallen niet onder vrije suikers.

Hoeveel gram vrije suikers mag je per dag?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet de aanbeveling om per dag niet meer dan 50 gram (vrouwen) of 60 gram (mannen) aan vrije suikers binnen te krijgen. Voor vrouwen betekent dit dat ze 12,5 suikerklontjes per dag mogen en mannen 15 suikerklontjes.

Hoe komt zo'n suikeradvies tot stand? Een voorbeeld: een vrouw die volgens de richtlijnen 2.000 kilocalorieën (kcal) per dag eet en drinkt, heeft volgens het WHO-advies niet meer dan 50 gram vrije suikers per dag nodig (12,5 suikerklontjes). 1 gram suiker is gelijk aan 4 kcal. 50 gram suiker is dus gelijk aan 200 kcal. Dit komt neer op 10% van je 2.000 dagelijkse calorieën.

Ondanks advies krijgen we te veel suiker binnen

Gemiddeld krijgen we in Nederland 30 suikerklontjes per dag binnen. Maar liefst 20 klontjes hiervan zijn vrije suikers. Je kunt dus stellen dat we in ons land dagelijks te veel suiker binnen krijgen. Mede hierdoor heeft inmiddels de helft van de volwassenen overgewicht. 

Meer lezen: Hoeveel suiker eten we eigenlijk?

Waarom zijn vrije suikers slecht voor je?

Een teveel aan vrije suikers kan leiden tot overgewicht en tandbederf. Overgewicht kan op den duur leiden tot diabetes type 2. Om de vrije-suiker-grens niet te overschrijden, is het goed om op de hoogte te zijn van de grootste suikerverleiders. Vrije suikers bevinden zich onder andere in frisdrank, vruchtensappen, zoet broodbeleg, sauzen, toetjes en koek.

Leestip: Wat doet suiker met je lichaam?

Drink je een glas cola van 250 ml? Dan heb je al 27 gram aan vrije suikers binnen. Dit zijn bijna 7 suikerklontjes. Een reep chocola van 100 gram? Doorgaans meer dan 10 suikerklontjes. Zelfs vanille- en vruchtenyoghurt bevat meer suiker dan je denkt. Onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wijst uit dat een schaaltje met 150 ml vruchtenyoghurt 3 tot 5 suikerklontjes bevat.

Meer lezen: In deze 9 producten zit veel suiker...

Vrije suikers beperken

Het WHO-advies is bedoeld om gezondheidsproblemen te voorkomen. Wil je minder vrije suikers binnen krijgen? Dan is het aan te raden om voedingsmiddelen met veel vrije suikers te vervangen door gezondere producten. Ook is het goed om op de hoogte te zijn van de verschillende soorten suiker. Want als je suikers goed kunt herkennen, kun je ze ook beter vermijden.

Meer lezen: Welke soorten suiker zijn er?

Minder suiker? Wij helpen je graag!

Wil je iedere maand handige minder-suiker-tips en recepten ontvangen? Schrijf je hieronder gratis in voor onze nieuwsbrief. We hebben trouwens ook een Facebook-pagina en we zijn actief op Instagram. Op deze kanalen kun je terecht voor inspiratie en praktische adviezen!