Soorten suiker

Er zijn twee soorten suiker: monosacchariden en disachariden. De monosachariden zijn onder te verdelen in fructose, glucose en galactose. De meest bekende disachariden zijn sacharose, lactose, maltose en trehalose.

Monosacchariden en disachariden

Suikers bestaan uit één molecuul (monosacchariden) of uit twee moleculen (disachariden). Monosacchariden zijn: fructose, glucose en galactose. Disschariden zijn: sacharose (wat wij kennen als kristalsuiker), lactose (melksuiker), maltose (moutsuiker) en trehalose (komt voor in planten).

En al die andere benamingen voor suikers dan?

Monosacchariden en disachardiden: deze benamingen voor suiker hoor of zie je niet vaak. Dit omdat ze niet zoveel zeggen. Voor consumenten is het makkelijker de soorten suiker onder te verdelen in geraffineerde suikers, natuurlijke suikers en van nature aanwezige suikers.

Geraffineerde suikers

Geraffineerde suiker is suiker die in de fabriek is gezuiverd. Voorbeelden van geraffineerde suikers zijn kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker.

Meer lezen: Wat is geraffineerde suiker?

Natuurlijke suikers

In biologische winkels of op gezondheidsblogs ben je wellicht de term ‘natuurlijke suikers’ tegengekomen. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing. Deze suikers worden zo genoemd omdat ze niet geraffineerd zijn. 

Leestip: Wat zijn natuurlijke suikers precies?

Van nature aanwezige suikers

Dit zijn suikers die van nature aanwezig zijn in producten als groente, fruit en zuivelproducten als melk en yoghurt. Van nature aanwezige suikers zijn dus geen natuurlijke suikers zoals palmsuiker of ahornsiroop.

Hoe zit het eigenlijk met zoetstoffen?

Zoetstoffen geven voedingsmiddelen een zoete smaak, maar minder of geen calorieën. Zoetstoffen worden aan sommige producten toegevoegd als suikervervanger.

Ze komen onder andere voor in light-producten en hebben allemaal een E-nummer. Dit betekent dat ze zorgvuldig zijn onderzocht en goedgekeurd voor veilig gebruik. Er is de laatste jaren echter veel discussie over de veiligheid van zoetstoffen.

Meer lezen: Hoe zit het nu precies met zoetstoffen?

Verschillende soorten suiker herkennen en vermijden

Wie gezond wil blijven doet er goed aan om niet te veel voedingsmiddelen te eten met veel toegevoegde suikers. Wil je bewust minderen met suiker, onthoud dan goed dat je lichaam geen onderscheid maakt tussen verschillende soorten suiker. Kijk goed naar het etiket voor je een voedingsproduct koopt en let daarbij op de verschillende namen voor suikers.

Leestip: Hoe kun je suiker herkennen?