Soorten suiker

Suikers zijn mono- en disachariden. Bestaande uit één molecuul (mono) of twee moleculen (di). De monosachariden zijn onder te verdelen in fructose, glucose en galactose. De meest bekende disachariden zijn sacharose, lactose, maltose en trehalose.

Monosachariden

Om de soorten suiker overzichtelijk te houden: in het dagelijks gebruik worden onder suikers monosachariden en disachariden verstaan.

Disachariden

Disachariden zijn opgebouwd uit de bovengenoemde monosachariden.

  • Sacharose (tafelsuiker)
  • Lactose (melksuiker)
  • Maltose (moutsuiker)
  • Trehalose (komt voor in planten)

Wat zijn natuurlijke suikers dan?

In biologische winkels of op gezondheidsblogs ben je wellicht de term ‘natuurlijke suikers’ tegengekomen. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing. Deze suikers worden zo genoemd omdat ze niet geraffineerd (gezuiverd) zijn. Dit in tegenstelling tot tafelsuiker.

Leestip: Bestaan er gezonde en ongezonde suikers?

Zijn natuurlijke suikers gezonder?

Er wordt beweerd dat natuurlijke suikers gezonder zijn omdat de glycemische index (GI) lager is. De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en door het lichaam als glucose worden opgenomen. Ook wordt beweerd dat natuurlijke suikers vitaminen en mineralen bevatten.

Natuurlijke suikers zijn echter niet gezonder dan tafelsuiker. Je lichaam maakt namelijk geen verschil tussen verschillende soorten suiker. Ook is er geen wetenschappelijk bewijs dat de glycemische index van deze suikers lager is dan gewone suiker. De hoeveelheid vitaminen en mineralen in natuurlijke suikers is bovendien erg klein.

Hoe zit het eigenlijk met zoetstoffen?

Zoetstoffen geven voedingsmiddelen een zoete smaak, maar minder of geen calorieën. Zoetstoffen worden aan sommige producten toegevoegd als suikervervanger.

Ze komen onder andere voor in light-producten en hebben allemaal een E-nummer. Dit betekent dat ze zorgvuldig zijn onderzocht en goedgekeurd voor veilig gebruik. Er is de laatste jaren echter veel discussie over de veiligheid van zoetstoffen.

Verschillende soorten suiker herkennen en vermijden

Wie gezond wil blijven doet er goed aan om niet te veel voedingsmiddelen te eten met veel toegevoegde suikers. Wil je bewust minderen met suiker, onthoud dan goed dat je lichaam geen onderscheid maakt tussen verschillende soorten suiker. Kijk goed naar het etiket voor je een voedingsproduct koopt en let daarbij op de verschillende namen voor suikers.