Lepel met witte suiker naast een aardbei

Geen enkele suiker is het gezondst. Er zijn namelijk geen gezonde of ongezonde suikers. Of je nu een banaan eet of een glas frisdrank drinkt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn.

Gezonde en ongezonde suikers bestaan niet

Suiker is suiker: de ene suiker is niet beter of gezonder dan andere suikers. Je lichaam verwerkt alle soorten suikers op dezelfde manier. Maar kijk je specifiek naar het product waar de suiker in zit, dan wordt het een ander verhaal.

Van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers

Producten met toegevoegde suikers, zoals snoep en frisdrank, kun je beter vermijden. Toegevoegde suikers zijn, de naam zegt het al, suikers die door de fabrikant aan een product zijn toegevoegd. Vaak gaat het om producten die verder geen gezonde voedingstoffen bevatten.

Meer lezen: Waarom zit overal suiker in?

Het zijn producten met suikers die je lichaam niet nodig heeft. Want hoewel deze suikers zorgen voor energie, dragen ze niet bij aan je gezondheid. Sterker nog: te veel suiker, en dan met name uit frisdranken en vruchtensappen, kan leiden tot de aanmaak van vetten in je lever.

Ook wordt de aanmaak van buikvet en vetten in het bloed gestimuleerd. Hierdoor kan je lichaam minder gevoelig worden voor insuline, wat weer kan leiden tot diabetes type 2.

Leestip: Krijg je van suiker diabetes?

Kies voor van nature aanwezige suikers

Het is beter om je energie te halen uit producten met van nature aanwezige suikers. Denk aan groente, fruit en ongezoete zuivelproducten als magere yoghurt en halfvolle melk. Het voordeel van deze producten is dat ze naast fructose (fruitsuiker) nog veel meer belangrijke voedingstoffen als vitamines, mineralen en vezels bevatten. Producten met toegevoegde suikers hebben deze stoffen vaak niet.