waarom suiker in brood

Sommige soorten brood die je in de supermarkt of bij de bakker kunt kopen bevatten suiker. Vaak wordt er suiker aan het brood toegevoegd als voeding voor de gist. Suiker wordt daarom ook wel een ‘broodverbetermiddel’ genoemd.

Suikers kunnen verschillende functies hebben bij de bereiding van brood. Zo is er de belangrijke rol bij de voeding van gist, waardoor het brood sneller rijst. Ook speelt suiker een rol in het optreden van de Maillard-reactie, waardoor de korst van het brood een mooie bruine kleur krijgt. Het bruinen van de korst is een chemische reactie tussen reducerende suikers en aminozuren.

Hoeveel gram suiker zit er in een brood?

Gemiddeld genomen weegt een boterham 30 gram. Brood bevat volgens de NEVO-tabel gemiddeld 2 tot 3 gram suiker per 100 gram. Dus een snee brood bevat gemiddeld iets minder of meer dan 1 gram suiker. Ter vergelijking: een suikerklontje is ongeveer 4 gram. 

Leestip: Bestaan er gezonde en ongezonde suikers?

Bruinbrood bevat over het algemeen iets minder suiker dan witbrood. Maar let op: het schap in de supermarkt bevat veel verschillende soorten brood. Het suikergehalte verschilt vanzelfsprekend per soort.

Is brood dat suiker bevat per definitie slecht voor je? Beslist niet. Bruinbrood en volkorenbrood zijn al jaren een vast onderdeel van de Schrijf van Vijf. Van volkorenbrood is bijvoorbeeld bewezen dat het gunstige gezondheidseffecten heeft. Witbrood is daarentegen minder gezond, omdat het minder vezels bevat. Het Voedingscentrum adviseert daarom om witbrood zoveel mogelijk te vervangen door volkoren- of bruinbrood.

Soort brood Suiker per 100 gram (aantal suikerklontjes)
Fijn volkoren 1,9 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Grof volkoren 1,8 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Maïsbrood 2,5 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Turks brood (wit) 2,1 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Kokosbrood 41,4 gram (meer dan 10 suikerklontjes)
Krentenbrood 23,8 gram (bijna 6 suikerklontjes)
Roggebrood 7,6 gram (bijna 2 suikerklontjes)
Suikerbrood (wit) 28,5 gram (meer dan 7 suikerklontjes)
Zuurdesem (volkoren) 2,1 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Ciabatta (wit, ongevuld) 2,2 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Wit stokbrood 2,9 gram (ongeveer driekwart suikerklontje)
Bruin stokbrood 3,0 gram (ongeveer driekwart suikerklontje)
Wit tijgerbrood 2,2 gram (ongeveer een half suikerklontje)
Bruin tijgerbrood 1,9 gram (ongeveer een half suikerklontje)

Bron: NEVO-online versie 2016/5.0, RIVM, Bilthoven.

Hoe donkerder, hoe meer vezels?

Soms wordt brood donkerder gemaakt met gekaramelliseerde suiker. Deze geeft het brood een bepaalde smaak, maar voegt weinig voedingsstoffen toe. Het Voedingscentrum stelt dat je je niet moet laten bedotten door de kleur. Als je echt wilt weten waar je brood van gemaakt is, vraag het dan gerust aan de bakker.

Wil je specifiek letten op hoeveel suiker je brood bevat? Dan is het handig om te weten hoeveel suiker je per dag mag binnenkrijgen. Heb je behoefte aan meer informatie en tips om te minderen met suiker? Volg onze ‘Minder Suiker’ Facebookpagina.