Hapjes zonder toegevoegde suikers

Krijg je bezoek of heb je iets te vieren? Maak dan eens zelf feestelijke hapjes zonder toegevoegde suikers. Wij leggen je uit wat gezonde hapjes zijn en waar je op moet letten. En geven je tips en gezonde recepten voor hapjes zonder suiker.

Als je in de basis eet volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad, dan is er wekelijks ruimte voor een hapje of een snack dat niet binnen de Schijf van Vijf valt. Dit zijn producten die we eigenlijk niet nodig hebben om gezond te blijven, het is een extraatje.

Gezonde hapjes zonder toegevoegde suikers

In kant-en-klare hapjes of snacks zitten vaak veel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en/of zout. Wil je graag iets gezonds op tafel zetten, ga dan voor wat zelfgemaakte hapjes zonder toegevoegde suikers. Dat is niet alleen gezonder, maar vaak ook goedkoper. Kies zoveel mogelijk ingrediënten uit de Schijf van Vijf en laat je creativiteit op de vrije loop.

Voorbeelden van hapjes zonder suiker

Verschil tussen hapje en tussendoortje

Een tussendoortje (75 - 110 kcal) is iets kleins dat je dagelijks kunt nemen en past binnen de Schijf van Vijf. Een hapje of een snack is een extraatje dat je liever niet dagelijks neemt. De portie is vaak wat groter en levert niet direct voordelen op voor je gezondheid, omdat (een deel van) de ingrediënten niet past binnen de Schijf van Vijf en/of de portie groter is dan de portie voor een gezond tussendoortje (75 - 110 kcal).

 Leestip: Gezonde tussendoortjes zonder toegevoegde suikers

Recepten voor hapjes zonder toegevoegde suikers

Laat je inspireren door onze recepten voor hapjes zonder suiker:

Appelcake

Appelcake
Kh13,8 g
Kcal135
Vet6 g
Recept

Pindakaas­brood

Pindakaas­brood
Kh4,2 g
Kcal167
Vet12,3 g
Recept

Bananenbrood

Bananenbrood
Kh15,4 g
Kcal88
Vet1,1 g
Recept

Notenbrood

Notenbrood
Kh3,1 g
Kcal158
Vet13,5 g
Recept

Haver­mout­koekjes zonder toegevoegde suiker

Haver­mout­koekjes zonder toegevoegde suiker
Kh5,8 g
Kcal60
Vet3,4 g
Recept

Havermout-wortel­balletjes

Havermout-wortel­balletjes
Kh7,3 g
Kcal54
Vet1,7 g
Recept

Chocolade­cake van bonen

Chocolade­cake van bonen
Kh6,5 g
Kcal90
Vet4,7 g
Recept

Peanut butter cups

Peanut butter cups
Kh3,7 g
Kcal108
Vet8,9 g
Recept

Hartige taartjes met champig­nons

Hartige taartjes met champig­nons
Kh9,3 g
Kcal133
Vet9,5 g
Recept

IJsjes van banaan, chocola en muesli

IJsjes van banaan, chocola en muesli
Kh18,7 g
Kcal150
Vet6,9 g
Recept

Brownies van zwarte bonen

Brownies van zwarte bonen
Kh14,8 g
Kcal153
Vet6,3 g
Recept

Peper­noten

Peper­noten
Kh3,3 g
Kcal223
Vet19,9 g
Recept

Schrijf je gratis in voor Appeltje-eitje!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je gratis in voor Appeltje-eitje!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!