Tussen­doortjes zonder toe­gevoegde suikers

Gezonde tussendoortjes zonder toegevoegde suikers hoeven niet lastig te zijn. Waar moet je op letten en welk tussendoortje kun je het beste kiezen? We geven je tips en gezonde recepten.

Als je hoofdmaaltijden voldoende voedzaam zijn, dan heeft je lichaam tussendoortjes niet altijd nodig. Heb je toch behoefte aan iets tussendoor? Ga dan voor een gezond tussendoortje zonder toegevoegde suikers.

Gezonde tussendoortjes zonder toegevoegde suikers

Je kunt dagelijks kiezen voor producten die vallen binnen de Schijf van Vijf, denk aan:

  • fruit
  • groenten
  • ongezouten noten
  • (geroosterde) kikkererwten
  • zuivel

Wat als je zin hebt in wat anders?

Alle eerder genoemde voorbeelden zoals groenten, fruit en noten passen dagelijks in een gezond voedingspatroon. Ook zijn er tussendoortjes zonder toegevoegde suikers die je af en toe best kunt nemen. Als je dagelijks gezond eet dan passen ze prima in jouw voedingspatroon, maar niet te vaak en niet te veel.

Snacks zonder suiker:

  • rijst-, maïs of speltwafel
  • popcorn (naturel of met kruiden)
  • olijven
  • gekookt eitje
  • volkoren boterham + gezond beleg
  • thee of koffie met een scheutje melk (chai latte, latte macchiato of een cappuccino) uiteraard zónder suiker.

Kant-en-klare tussendoortjes

Een gezond tussendoortje bevat maximaal 75 tot 110 kilocalorieën, niet te veel suikers, zout of verzadigd vet. Kant-en-klare tussendoortjes bevatten vaak veel toegevoegde suikers. Bekijk daarom altijd de voedingswaarde en de ingrediëntenlijst op de verpakking om te beoordelen of dit een gezond tussendoortje is of niet.
 
 

Appelcake

Appelcake
Kh13,8 g
Kcal135
Vet6 g
Recept

Geroosterde kikker­erwten

Geroosterde kikker­erwten
Kh13,3 g
Kcal112
Vet3,1 g
Recept

Notenbrood

Notenbrood
Kh3,1 g
Kcal158
Vet13,5 g
Recept

Kom­kommer toastje met tonijn­salade

Kom­kommer toastje met tonijn­salade
Kh0,4 g
Kcal13
Vet0,4 g
Recept

Gevulde snack­paprika's

Gevulde snack­paprika's
Kh0,8 g
Kcal24
Vet1,7 g
Recept

Haver­mout­koekjes zonder toegevoegde suiker

Haver­mout­koekjes zonder toegevoegde suiker
Kh5,8 g
Kcal60
Vet3,4 g
Recept

Dip voor groente­friet

Dip voor groente­friet
Kh0,7 g
Kcal27
Vet2,3 g
Recept

Courgette-pizza's

Courgette-pizza's
Kh2,4 g
Kcal28
Vet1,3 g
Recept

Bananenbrood

Bananenbrood
Kh15,4 g
Kcal88
Vet1,1 g
Recept

Pindakaas­brood

Pindakaas­brood
Kh4,2 g
Kcal167
Vet12,3 g
Recept