15 SEP. 2016

Nederland zet stap naar genezing met nieuwe celtherapie.

Amsterdam, 15 september 2016 - Professor dr. Bart Roep van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zet belangrijke stap naar een nieuwe behandeling om diabetes type 1 te genezen. Voor de eerste keer is een persoon geïnjecteerd met behandelde afweercellen, om het afweersysteem te corrigeren en daarmee diabetes te genezen. Deze nieuwe celtherapie, een vaccin, wordt vanaf nu bij negen mensen in Nederland getest. Het baanbrekende onderzoek van professor dr. Bart Roep is gefinancierd door stichting DON (Diabetes Onderzoek Nederland) en het Diabetes Fonds.

Het vaccin

Het team van Roep neemt afweercellen uit het bloed, behandelt deze met vitamine D3 en zet ze terug in het lichaam. Naar verwachting corrigeren deze ‘heropgevoede’ cellen het afweersysteem, zodat het voortaan de insulineproducerende cellen met rust laat. Het vaccin wordt eerst getest bij negen volwassenen met diabetes type 1. De eerste fase van het onderzoek duurt anderhalf jaar, om de haalbaarheid en veiligheid van de therapie te testen. Daarna volgt een groter onderzoek.
Bart Roep deed de afgelopen jaren essentiële kennis op over hoe diabetes type 1 in elkaar zit. Hij bracht eerder naar buiten dat veel mensen met diabetes nog een resterende hoeveelheid cellen hebben die insuline kunnen maken maar dat niet doen en zich verschuilen voor de aanval van het afweersysteem. Die aanval kan met het vaccin worden gestopt.

Bart Roep, immunoloog en hoogleraar Diabetologie: ‘Dit is echt een nieuw hoofdstuk. Een radicale nieuwe kijk op de therapie van diabetes. Tot nu toe konden we alleen symptomen bestrijden, maar nu pakken we echt de ziekte aan. Wij hebben, denken wij, nu een hele belangrijke stap gezet om de diabetespuzzel op te lossen.’
Hanneke Dessing, directeur Diabetes Fonds: ‘Voor mensen met diabetes is de start van deze trial een belangrijke stap en daarom is onderzoek nodig. Het Diabetes Fonds, stichting DON en onderzoekers zijn al jaren met elkaar bezig om een grote puzzel op te lossen en de puzzelstukjes lijken nu in elkaar te vallen. Dit zou geweldig nieuws zijn voor 100.000 Nederlanders, waaronder veel jonge kinderen.’
Maarten de Gruyter, voorzitter stichting DON: ‘Een fantastische stap richting de genezing van diabetes type 1. Deze stap laat weer zien hoe dichtbij we zijn. Is het niet voor deze generatie, dan toch zeker voor de volgende. We hopen dat iedereen ons blijft steunen om gezamenlijk de genezing van diabetes type 1 te bewerkstelligen.’

Over stichting DON

Stichting Diabetes Onderzoek Nederland, kortweg stichting DON is in 2006 met een duidelijk doel: diabetes type 1 genezen. Want hoewel diabetes type 1 te behandelen is, is de ziekte nog niet te genezen. De complicaties zijn ingrijpend, van blindheid en amputaties tot hart- en nierfalen. Gek genoeg wordt er meer geïnvesteerd in het veraangenamen van het dagelijks leven van patiënten, dan in het zoeken naar een echte oplossing: volledige genezing.

Over het Diabetes Fonds

Het Diabetes Fonds werkt aan oplossingen voor diabetes en is de grootste financier van diabetesonderzoek in Nederland. Sinds de oprichting in 1978 investeert het Diabetes Fonds in fundamenteel en toegepast onderzoek naar een beter en gezonder leven voor mensen met diabetes. In Nederland hebben ruim 1,2 miljoen mensen diabetes. Bij diabetes heeft het lichaam moeite om de bloedsuiker normaal te houden. Als de bloedsuiker jarenlang te hoog is, lijdt het lichaam daaronder. En dat heeft ernstige gevolgen: hartaandoeningen, slechter zien of blind worden, beschadiging van nieren en zenuwstelsel.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met Tatiana Pijnenburg (Diabetes Fonds) op telefoonnummer (033) 303 2071 / 06 55 10 63 95 of met Fleur van der Bij (stichting DON) op telefoonnummer (020) 630 6535 / 06 41 12 57 22.

Meer informatie?

Neem direct contact op met Priscilla Zandbergen,