Blijf in beweging

Dagelijkse lichaamsbeweging verkleint de kans op diabetes type 2. En als je diabetes hebt, verkleint het de kans op lichamelijke gevolgen van diabetes. 

Het beste is het om iedere dag minstens een half uur flink te bewegen, zoals wandelen of fietsen. Waarom is beweging zo goed?

  • Suiker (glucose) wordt gemakkelijker uit het bloed gehaald en de bloedsuikerspiegel daalt.
  • Vetten worden verbrand: handig om gewicht te verliezen of om op gewicht te blijven. 
  • Spieren worden sterker en botten worden steviger.
  • Je voelt je fitter en minder moe, en het helpt tegen stress.
  • Het is goed voor de bloeddruk en hart en bloedvaten.

Dagelijks een half uur bewegen

Voor meer beweging hoef je niet naar de sportschool. Dagelijks gezond bewegen kan ook op andere manieren: lopend boodschappen doen, of de trap nemen in plaats van de lift. Waar het om gaat, is dat je minstens een half uur per dag zo beweegt dat je sneller gaat ademen en gaat transpireren. Wil je afvallen, dan liefst een uur.

Bewegen met anderen

Het kan enorm motiveren om samen met anderen te bewegen. Denk aan wandelgroepen, sportverenigingen of activiteiten voor senioren. De gemeente heeft daar meestal wel informatie over.

Bewegen kan op alle niveaus

Ook senioren of mensen met een zwakkere gezondheid kunnen aan beweging doen. Dat is juist een goed idee! Beweging is overal, op allerlei niveaus te bedenken, zelfs oefeningen op een stoel. Wel is het verstandig om het langzaam op te bouwen en eerst met je huisarts of fysiotherapeut te overleggen welke beweging voor jou geschikt is.

Wil je weten of je genoeg beweegt? Kijk op testuwleefstijl. Daar vind je ook tips over gezond leven.