Kun je diabetes voorkomen?

Diabetes is lang niet altijd te voorkomen. Nooit bij diabetes type 1. Maar vaak wel bij de meest voorkomende vorm van diabetes, diabetes type 2. Laat je gezondheid niet afpakken! Met genoeg bewegen, verstandig eten en niet roken kom je al ver. Je risico is dan de helft kleiner. 

In beweging blijven is heel belangrijk. Het liefst elke dag minstens een half uur. Stevig wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Pas het bewegen in je dagelijkse leven in: ga op de fiets naar je werk of de winkel, neem de trap in plaats van de lift. Zo is het gemakkelijker vol te houden. Ook als je al diabetes hebt, is bewegen belangrijk. Door beweging blijft je bloedsuiker stabieler.

Gezond eten

Eet gevarieerd, met mate en snoep zo min mogelijk. Eet veel groente en volkorenproducten en weinig zout. Gebruik bij het bakken onverzadigde vetten. 

> Meer over gezond eten bij diabetes

Stoppen met roken

Iedereen weet dat roken ongezond is, en stoppen is niet gemakkelijk. Maar roken vergroot de kans op diabetes enorm: met 30 tot 40%.

> Over stoppen met roken en diabetes

Gezond gewicht

Ook een gezond gewicht is belangrijk. Bij overgewicht krijgt het lichaam vaak moeite om de bloedsuiker in balans te houden. Want het reageert dan minder goed op insuline. Dat kan leiden tot diabetes.

Iets afvallen helpt al

Het goede nieuws: de kans op diabetes wordt al meteen kleiner als je afvalt. Zelfs bij een paar kilo.

Diabetes type 1 niet te voorkomen

Deze vorm van diabetes komt door je eigen afweersysteem. Dat vergist zich, en we weten nog niet wat we daartegen kunnen doen. Daar gebeurt natuurlijk veel onderzoek naar, zodat we in de toekomst diabetes type 1 kunnen voorkomen.

Wat je nog meer moet weten

  • Hoe je diabetes kunt herkennen
  • Wat jer ertegen kunt doen
  • Wie er meer risico loopt

Ontvang de gratis brochure