eten volgens het ketogeen dieet

Steeds vaker horen we dat een ketogeen dieet een gunstig effect heeft bij obesitas en diabetes type 2. Hoe zit dat? En wat is een ketogeen dieet precies?

Maximaal 50 gram koolhydraten

Bij een gezond voedingspatroon haal je 40 tot 70% van je totale energie uit koolhydraten. Bij een dagtotaal van 2000 kcal krijg je daarmee 200 tot 350 gram koolhydraten per dag binnen. Bij een ketogeen dieet eet je 20 tot 50 gram koolhydraten per dag. Om aan voldoende energie te komen schakelt je lichaam daarbij over van koolhydraatverbranding op vetverbranding. In je lever worden vetten omgezet in energie, hierbij komt een restproduct vrij, de zogenaamde ketonen.

Gewichtsverlies door ketogeen dieet

Bij een ketogeen dieet eet je weinig koolhydraten en juist veel onverzadigde vetten. Uit onderzoek blijkt dat een ketogeen dieet voor meer gewichtsverlies zorgt dan een vetarm dieet. Een vetarm dieet verlaagt de ruststofwisseling waardoor je minder energie verbruikt. Dit gebeurt niet bij een ketogeen dieet. Ook lijken de ketonen te zorgen voor minder hongergevoel.

Diabetes type 2 en een ketogeen dieet

Het dieet lijkt niet alleen vanwege het gewichtsverlies gunstig voor mensen met diabetes type 2. De insulinegevoeligheid neemt ook toe. En hoewel in dit dieet meer vet gegeten wordt, lijkt ook de vetsamenstelling in het bloed te verbeteren en kan de bloeddruk dalen.

Begeleiding is altijd nodig

Als je een ketogeen dieet wilt gaan volgen is overleg met je arts en begeleiding door een diëtist altijd nodig. Waarschijnlijk heb je minder insuline of medicatie nodig. En een dieet is nooit bedoelt als voedingspatroon voor de lange termijn, een diëtist kan je ook begeleiden om na het dieet een gezond voedingspatroon aan te nemen.

Foto: Brooke Lark / Stock Snap