Diabetes en ramadan

Als je meedoet aan de ramadan mag je alleen voor zonsopgang en na zonsondergang eten en drinken. Hoe doe je dat als je diabetes hebt?

Overleg met je (huis)arts

Heb je diabetes type 1 of diabetes type 2 met complicaties dan heb je een vrijstelling van de ramadan. Het is dan namelijk beter om niet mee toe doen aan de ramadan vanwege een grotere kans op ernstige hypo's of complicaties door het vasten. Heb je diabetes type 2 zonder complicaties en wil je meedoen met de ramadan? Overleg dit dan altijd met je (huis)arts. Hij geeft je advies over het aanpassen van je medicijnen of insuline, zodat je bloedsuiker niet te hoog of te laag wordt.

Waar moet je op letten als je diabetes hebt en meedoet aan de Ramadan?

Drink s'ochtends voor zonsopgang veel water of thee zonder suiker. Geen zoete dranken zoals vruchtensappen of frisdrank, omdat die zorgen voor een hoge bloedsuiker.

Eet ook niet teveel koolhydraten (suiker en zetmeel) tijdens de Iftar 's avonds. Je kunt hier op letten door bijvoorbeeld kleine porties te eten van brood, rijst, couscous of pasta. En meer te eten van groenten en salades.  

Meet regelmatig je bloedsuikerwaarde om te checken of deze goed is. Doe dit ook als je je niet goed voelt. Heb je klachten of vragen, neem dan contact op met je (huis)arts.

 

Lekkere recepten voor ramadan

Eier­muffins met aubergine en olijven

Eier­muffins met aubergine en olijven
Kh0,6 g
Kcal49
Vet3,4 g
Recept

Tajine

Tajine
Kh31,8 g
Kcal763
Vet45,4 g
Recept

Groentesalade met tomatendressing

Groentesalade met tomatendressing
Kh15,3 g
Kcal238
Vet15,2 g
Recept

Gevulde wijnbladeren (sarma)

Gevulde wijnbladeren (sarma)
Kh23,4 g
Kcal206
Vet9,2 g
Recept

Gestoofde venkel

Gestoofde venkel
Kh5 g
Kcal86
Vet5,2 g
Recept

Spaghetti van rode biet en wortel

Spaghetti van rode biet en wortel
Kh23 g
Kcal537
Vet31,7 g
Recept

Börek

Börek
Kh8,2 g
Kcal222
Vet15,9 g
Recept

Griekse bloemkool­couscous

Griekse bloemkool­couscous
Kh12,6 g
Kcal299
Vet19 g
Recept

Linzen­salade met geiten­kaas

Linzen­salade met geiten­kaas
Kh15,6 g
Kcal318
Vet21,4 g
Recept

Gemarineerde bietjes

Gemarineerde bietjes
Kh9,4 g
Kcal117
Vet5,4 g
Recept

Groenten-omelet

Groenten-omelet
Kh1,5 g
Kcal243
Vet18,5 g
Recept

Zalm-spinazierolletjes

Zalm-spinazierolletjes
Kh1,2 g
Kcal115
Vet7,7 g
Recept